1979 Volvo Tundra - Volvoen som ble en megasuksess for Citroën
Om en ser på sideprofilen til Volvo Tundra
1979 Volvo Tundra - Volvoen som ble en megasuksess for Citroën

1979 Volvo Tundra - Volvoen som ble en megasuksess for Citroën

Da Italienske Bertone fikk nei av Volvo gikk de til Citroën.

Når du tenker på gamle Volvoer er rette linjer, litt traust design og sikkerhet trolig noe av det første du tenker på. At Volvo hadde hatt samarbeid med det Italienske designhuset Bertone på Både 262C (1977-1981) og 780 (1985-1990) er lett å glemme. Det var derfor ikke helt unaturlig at Volvo samarbeidet med Bertone da de skulle lage en erstatter til Volvo 360 i 1979. Tundra var ment å være et billigere alternativ enn Volvos 200 og 700-serie.

Tundraen ble bygget som et konsept i 1979 og er en tredørs bil utviklet på en Volvo 343. Den var utstyrt med den samme 1,4 liters bensinmotor på usle 70 hestekrefter, manuellgir og bakhjulstrekk som i 343. Designmessig hadde Marcello Gandini hos Bertone tegnet en skikkelig morsom sak. Karosseriet er tidsriktig for Bertone på denne tiden, med firkantede hjulhus og et «flytende tak». Tidsriktige vippelykter var også på plass. En særdeles moderne bil sett utenfra. Linjene på bilen kan dog spores tilbake til Reliant FW11 som ble lansert to år tidligere, som trolig er inspirasjonen for Tundraen.  

Det futuristiske designet fortsetter også når du åpner døren og setter deg inn. Dashbordet lyser i de herligste neonfarger og den digitale instrumenteringen gjemmer seg bak et ratt med en diger «Tundra»-logo. Det er nok tvilsomt at bilen er så fancy som den fremstår, i og med at den i stor grad er en Volvo 343 under all glamouren. Interiøret ellers ser komfortabelt og romslig ut. Volvo-stolene ser som vanlig myke og herlige ut, men de har fått litt mer padding enn de vanligvis er levert med.

Lordens liste: Topp 10 glemte konseptbiler fra Bertone

Volvo synes dessverre bilen ble litt for moderne i uttrykket for sitt image og de valgte å «høflig takke nei» som Volvo på sine historiske sider forklarer det. Bertone tok da med seg tegneblokken hjem igjen på leit etter en bilprodusent gal nok til å gå for dette designet. Da Citroën kontaktet de om en ny bil var mye av designet allerede klart, og til slutt tegnet de det som ble Citroën BX. Den solgte 2,3 millioner eksemplarer, noe som sier sitt om hvilken suksess Volvo Tundra kunne blitt. Volvo valgte å satse på en facelift for 300-serien sin, som til sammenligning solgte 1,1 millioner eksemplarer.