Mercedes-Benz 190 W201 var Mercedes første forsøk på å lage en rimelig femdørs kombi. Den ble lansert i 1982 og kom etter hvert med en rekke motor- og giralternativer. Noen av disse alternativene var noe mer interessante for bilfrelste hoder. I 1983 kom for eksempel 190 med en Cosworth-bygd 2,3 liters 16 ventiler på 183 hestekrefter. Dette var den første sportslige utgaven av 190 som var basert på rallyversjonen som produserte 320 hestekrefter etter at Cosworth hadde fiklet mer med den. 190 ble av Mercedes-Benz lansert som en rallykonkurrent til Audis brutale quattro og vi vet jo alle hvordan den historien endte. Mercedes skiftet derfor fokus vekk fra rally til asfaltracing, hvor 190 var mye mer egnet. De siktet seg derfor inn på DTM-mesterskapet. DTM står for Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. For å komme seg innenfor regelverket måtte Mercedes sørge for å lage homologerte versjoner. De laget derfor en nedtunet utgave av rallymotoren, som altså er utgaven lansert i Frankfurt i 1983.
Bilen som Terje Haug eier er en videreutvikling av denne bilen. Det er en såkalt Evo 2, som så dagens lys i 1990 som en av bare 502 EVO 2 bygd. Årsaken for antallet som ble bygd er at reglene for DTM sier at minimum 500 eksemplarer må bygges for vanlig veibruk.