«Alle fortjener skjønnheten til Alfa Romeo»
«Alle fortjener skjønnheten til Alfa Romeo»
«Alle fortjener skjønnheten til Alfa Romeo»

«Alle fortjener skjønnheten til Alfa Romeo»

Ryktebørsen vil ha det til at italienerne planlegger en ny super-SUV.

Denne saken inneholder tre illustrasjoner fra 2021 av designstudenten Hao Hu ved ArtCenter College of Design i California. Illustrasjonene er ikke relatert til eller godkjent offisielt av Alfa Romeo.  

 

Italiensk presse har i lengre tid skrevet om at Alfa Romeo pønsker på en super-luksus SUV i E-segmentet, akkurat som Hus illustrasjoner av en framtidig top-of-the-range helelektrisk SUV (han kalte sin bil for Vassago) som merkets flaggskip. En slik bil kan få penger inn i kassen, noe som er sårt etterlengtet. Under FCA sitt styre ble det brukt enorme summer på å få Alfa Romeo til å bli god butikk gjennom å satse på sportslige modeller, noe som ikke ga de resultater man ønsket. Nå er det imidlertid Stellantis som styrer skuta, og de har som mål å gjøre merket til ett seriøst volummerke, og det betyr mindre sportslighet og mer lønnsomme premium-modeller på viktige markeder.

Ett av de viktigste i så måte er USA, hvor merket ikke er noen stor salgssuksess (årlig salg i USA er på under 19.000 biler). For å lykkes der er den enkleste måten et stort luksuskjøretøy av typen SUV/Crossover. Akkurat hva Alfa Romeo har i tankene er uavklart, men ryktebørsen forteller om en større SUV rettet mot konkurrenter som BMW X5, Audi Q7 og Porsche Cayenne. En slik modell fra Alfa Romeo vil kunne dele plattform med Maserati som i likhet med Alfa Romeo har to SUVer i dagens program, og Jeep vil kanskje også kunne lage sin variant av bilen.   

Ifølge en artikkel i Automotive News i februar kan modellen være en slags miks mellom sedan og crossover som Peugeot 408, som jo er et annet merke som tilhører Stellantis. Skal Alfa Romeo bli selve premiummerket til Stellantis må man ha modeller som kan slå an i markeder som Kina og USA (Innad i Stellantis er Maserati luksusmerket, Alfa Romeo premiummerket for verdensmarkedet, og DS og Lancia premiummerker for regionale markeder). Et potensielt problemområde for Alfa Romeo er nettopp det faktum at merket skal være Stellantis sitt premiummerke, samtidig som man må dele komponenter og plattformer med mer vanlige folkemerker hos Stellantis som Fiat, Opel og Peugeot. Men dette er utvilsomt en nødvendighet: “Getting access to technology, the platforms, the electric architectures, batteries and infotainment would be impossible if Alfa were a stand-alone [operation]”, fortalte administrerende direktør for Alfa Romeo, Jean-Philippe Imparato til Autocar i mai.

I 2028 skal Alfa Romeo ha fem globale helelektriske modeller som alle skal selges på det amerikanske markedet, og når man kommer til 2028 vil Alfa Romeo ikke lenger selge biler med bensinmotor. Det betyr fullt fokus på status, design og elektriske drivlinjer, samtidig som merket må beholde sin egenart. I likhet med mange andre ledende figurer i bilbransjen har Imparato sett seg lei på de gedigne touchskjermene som preger det meste av bilinteriør for tiden, og han er klar over utfordringene som en bil med elektrisk drivlinje har når det gjelder kjøreglede og involvering for føreren: «I will never allow fake noise [in future cars], but we might put vibrations back into an [electric] car” fortalte han til Autocar.

Satsingen på Alfa Romeo som premiummerke høres kanskje ikke ut som en oppskrift på store salgsvolum, men premium betyr ikke nødvendigvis høy pris. Imparato er klar på at merket ikke vil være et elitisk merke, og han er også godt klar over problemene som fins på kvalitetssiden:

"Before we reach for the stars, we must get the basics in order, beginning with the quality issues”, fortalte Imparato til Wheels under lanseringen av Alfa Romeo Tonale i mai i år. Der uttalte han også  "My quality benchmark is Lexus", til Automotive News, så listen er lagt høyt. Men like viktig er det å forbedre bruktverdien på bilene, og lansere rimelige modeller: «Not everybody is rich. If you have a reasonable wage, you can buy a piece of beauty. We aren’t elitist; we’re for all, because everybody deserves the beauty of an Alfa Romeo”, fortalte han til Wheels under Tonale-lanseringen.

Ironisk nok kunne Alfa Romeo hatt en tidlig suksess på SUV/Crossover-fronten, da man allerede i 2003 viste fram Kamal som et konsept på Geneve-utstillingen. Den ble da sagt å skulle være ment for produksjon i 2007, og ble sett på som en viktig forutsetning for å returnere til det amerikanske markedet i 2007. Av ulike årsaker ble det aldri noe av den planen, og ikke før i 2016 kom man med sin første SUV kalt Stelvio. Da hadde imidlertid så å si alle merker for lengst kastet seg over dette markedet, og således kom man altfor sent til festen. Kunne Kamal ha gjort det samme for Alfa Romeo som Cayenne gjorde for Porsche? Det får vi aldri svar på. Men kanskje kan vi om ikke så altfor lenge få et svar på om en større SUV-aktig luksusbil kan gjøre Alfa Romeo til en suksesshistorie igjen. Det er det nok mange bilentusiaster der ute som håper på.