Alpine-konsept baner veien for fremtiden
Alpine-konsept baner veien for fremtiden
Alpine-konsept baner veien for fremtiden

Alpine-konsept baner veien for fremtiden

Hydrogen og ultrafuturistisk design står i høysete for franskmennene.

Alpine Alpenglow er navnet på Renaults sportsmerke sitt nye konsept. Den futuristiske hyperbilen har noen vanvittige designelementer, og driften er basert på hydrogen. Nå skal vi ikke ta helt av, da dette tross alt er et konsept, men det er trolig et manifest på hva det er som vil komme både for vei og bane fra den franske produsenten.

Sjekk videopremieren av Alpenglow her:

Først til navnet. Alpenglow representerer den rødaktige fargen som kommer over Alpene rett før soloppgang, noe som skal fungere som en analogi for at dette er starten på en ny æra. Konseptet ser ut som en sci-fi-racer fra en film eller et spill, med aerodynamikk som gir assosiasjoner til en ekorndrakt. Bilen er to meter bred, fem meter lang, og mindre enn en meter høy. Da snakker vi lite luftmotstand. Interessant nok er lysene foran røde, som symboliserer en komet som entrer atmosfæren, mens de sinnsyke spisse baklyktene er blå for å representere at bilen går på hydrogen.

Ikke overraskende så er dette en single-seater med sjåføren midtstilt i cockpit, og på hver side er det dråpeformede hydrogentanker. Flere detaljer er gjennomsiktige, slik som den aktive bakvingen, snowflake-felgene, pedalene, padle-shifterne, motordekselet, og den prisme-formede nøkkelen. Rattet er inspirert av F1 og LMP1-biler, med egen forbikjøringsknapp for å utløse beistets fullstendige potensial.

Alpine selv sier at mye av det visuelle, spesielt i henhold til lys og triangler fanger deres fremtidige designspråk. Fargene og materialene som er brukt er inspirert av naturlige elementer, og er også et tegn på hva som kommer, men vi kan vel trygt anta at det vil bli noe tonet ned på fremtidige produksjonsmodeller og race-biler.

Akkurat hvordan driften fungerer har ikke Alpine gått for mye inn i, men de avslører at bilen blir drevet av hydrogen ved hjelp av to 700-bar sylindriske hydrogentanker. Motoren skal ifølge dem «praktisk sett ikke produsere noe annet enn damp og motorbrøl». Med andre ord kan dette være en løsning på fremtidens bærekraftige mobilitet, enten som ren hydrogen, eller i samråd med elektrisitet.

 

Alpenglow gjør sin offentlige debut på Paris Motor Show nå på mandag 17. Oktober.