“Goldfinger” fra 1964 er 60-tallets kanskje mest ikoniske film. Den satte nye billettrekorder verden rundt de siste månedene av 1964 og utover 1965, og gjorde den sofistikerte verdensvante macho agenten James Bond spilt av Sean Connery til en global actionhelt med en popularitet uten sidestykke.
«Goldfinger» var den tredje filmen om 007, og den som satte malen for hvordan en Bond-film skulle være. Eksotiske locations, fantastiske gadgets – fra «Goldfinger» nevnes Bond sin Aston Martin DB5 med en rekke kule løsninger, Oddjob sin dødelige hatt og filmhistoriens første bruk av en laserstråle – og man må heller ikke glemme nydelige damer, glimrende actionscener, fantastisk filmmusikk og ikke minst: Skurker med supergrandiose skurkeplaner og deres dødelige henchmen.
I denne kategorien finner vi Auric Goldfinger (spilt av Gert Frobe) og hans koreanske stumme muskelbunt Oddjob med sin dødelige hatt. Goldfinger har tenkt å rane selveste Fort Knox hvor USAs gullbeholdning befinner seg. James Bond er imidlertid på sporet, og følger blant annet etter Goldfinger opp gjennom Furka-passet i Sveits hvor Bond kjører sin Aston Martin DB5 mens Oddjob kjører Goldfinger sin 1937 Rolls-Royce med Goldfinger i baksetet.
«Goldfinger» ble som sagt en kassasuksess nærmest uten sidestykke, og filmen satte naturlig nok sitt preg på en mengde unge entusiaster da den kom ut. For tre år siden ble Rolls-Royce kontaktet av en britisk samler som ville ha en Phantom som hyllet “Goldfinger”, og den måtte være klar til høsten 2024 da filmen ville feire 60-års jubileum. Den måtte være en slags moderne versjon av bilen som Auric Goldfinger kjørte i filmen, en 1937 Rolls-Royce Phantom III Sedanca de Ville, men den måtte også ha en mengde nydelige detaljer som hyllet temaet.
Det ble en lang prosess som involverte tusenvis av arbeidstimer for Bespoke-avdelingen hos Rolls-Royce, som fungerer slik at man kan lage det meste til kunder som vet hva de vil ha.