Russiske Aurus vet at det fortsatt finnes oligarker som ikke har mystisk forsvunnet, og der er det fortsatt penger og hente. Derfor har de kommet med sin utfordrer til Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan, nemlig «Komandant».
Russisk luksus-SUV er kanskje ikke det som frister mest å bruke pengene på nå om dagen.
Russiske Aurus vet at det fortsatt finnes oligarker som ikke har mystisk forsvunnet, og der er det fortsatt penger og hente. Derfor har de kommet med sin utfordrer til Bentley Bentayga og Rolls-Royce Cullinan, nemlig «Komandant».
Ikke bare tar de opp konkurransen med andre luksus-SUVer, men det må vel være lov å si at de også etterligner litt. Eksteriøret består av 22 lameller i grillen med LED-lys på hver side, med store luftinntak under. Den er utstyrt med doble glass og 20, 21 eller 22 tommers hjul, og skal ifølge produsenten gi en «upåklagelig komfort uansett hvor man kjører».
Den svære bamsen av en bil måler 5,48 meter i lengde, og er så vidt over 2 meter bred, som gjør den lengre enn nevnte Cullinan. Motor-messig beveger Aurus Komendant seg ikke ulikt nye BMW XM (https://refuel.no/no/artikler/v8+motoren+er+ikke+dod.html) , med en twin-turbo 4,4 liters V8 motor med hybridløsning og firehjulstrekk. Den gjør 598 hestekrefter og 880 Nm dreiemoment, og betyr at bilen skal gå 0-100 på 6,5 sekunder. Grunnen til at det går såpass «tregt», i den grad det er tregt, er at bilen veier hele 3235 kg! Det blir nok heller ingen klimafavoritt, da den tørste russeren bruker 1,85 liter supper per mil.
Med så mye vekt og et forsøk på å utfordre luksus-SUVer ellers så er man nesten nødt til å ha adaptiv luftfjæring, noe som gir bilen 26 cm bakkeklaring. Mye av grunnen til all vekten finnes i det luksuriøse interiøret. Det er fire individuelle seter trukket i Nappa-skinn som kommer i forskjellige farger. Selvfølgelig er det et widescreen infotainment-system, digitalt instrumentkluster, analog klokke, klimasystem justerbart for hvert sete, ambient lys, koppholdere med temperaturstyring, og trådløs mobillader for alle mann.
Alle seter har massasjefunksjon og ventilasjon, og mellom den vide senterkonsollen i baksetet er det egne uttrekkbare bord og et lite kjøleskap, samt skjermer i nakkeputene. Bilen kommer i valgfri farge, og det kan også bestilles personlig gravering i dørterskel og personlig brodering i hodeputene. Bilen vil koste 33.7 millioner rubler, som tilsier omtrent 6,25 millioner kroner før avgifter. Så om ikke bilens opphav var avskrekkende nok fra før i dagens verden, så spørs det om prisen hjelper til noe særlig …