Som nevnt tidligere her på Refuel, så innebar lovforslaget som ble lagt fram av EU i fjor, at alt salg av biler med bensin og dieselmotor skulle bli forbudt i EU fra 2035. Lovforslaget ble så lagt ut til høring og en første avstemning gjort like etterpå uten innsigelser, noe som gjorde at EU-parlamentet offisielt godkjente det i februar i år. Men den offisielle sluttsigneringen gjenstod, og i tolvte time kom representanter fra Tyskland og Italia med innsigelser, og sa at de ikke kunne gi sin godkjennelse til det hele, med mindre EU-kommisjonen kunne gi fritak for biler og nyttekjøretøyer som bruker klimanøytralt syntetisk drivstoff (såkalt e-fuel).
- Vi trenger e-fuel siden det ikke er noe alternativ hvis vi ønsker å operere vår kjøretøyflåte på en klimanøytral måte. Vi må holde alle teknologiske løsninger åpne og bruke dem. Jeg skjønner ikke denne kampen mot bilen og hvorfor folk ønsker å forby visse teknologier, uttalte den tyske transportministeren Volker Wissing til ARD.
Nå har EU og Tyskland kunngjort at de har kommet fram til en avtale, som gjør det mulig å produsere og selge biler som bruker e-fuel etter 2035. EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans tweetet:
We have found an agreement with Germany on the future use of efuels in cars. We will work now on getting the CO2-standards for cars regulation adopted as soon as possible, and the Commission will follow-up swiftly with the necessary legal steps to implement recital 11.
En fornøyd Wissing kunne føye til at avtalen sikrer mange jobber:
We secure opportunities for Europe by preserving important options for climate-neutral and affordable mobility.
Han tilføyde at man har avtalt konkrete prosedyrer og en bindende tidstabell:
We want the process to be completed by fall 2024.
Den politiske prosessen har ført til interne stridigheter innad i den tyske regjeringen mellom Wissing sitt parti FDP (Freie Demokraten) og de grønne som har stilt seg bak et fullstendig forbud av forbrenningsmotorer.
Imidlertid handler det kanskje mest om fremtidige arbeidsplasser for den store bilindustrien, og ifølge rapporter laget av Clepa (den europeiske foreningen for bildele-leverandører) så vil et skifte til kun produksjon av elektriske biler koste hundretusener av mennesker jobben sin det neste tiåret (elektriske biler trenger færre deler, ergo færre ansatte) i Tyskland.
Miljøpartier og noen EU-land som Frankrike mener det er feil at e-fuel skal få unntak fra loven, og bilmerker som Ford og Volvo har angrepet forslaget, og mener det er feil fordi de og en del andre bilmerker har investert for fremtiden med tanke på at det ikke lengre skal lages biler med forbrenningsmotor. På den andre siden står mange av de tyske merkene, de italienske merkene, og flere av de asiatiske merkene som alle har ment at man ikke bør satse alt på kun elektriske biler.
Også her i Norge er det de som misliker at avtalen blir endret. «E-fuel som strategi for nye biler er i realiteten en kamp for status quo og fossilt drivstoff. Det er en posisjon for alle dem som ikke ønsker den klimarevolusjonen som elbiler representerer», uttaler generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu til elbil.no. Hun sier videre: «En strategi for 2035 der man tillater biler med forbrenningsmotor, er selvfølgelig helt meningsløst.»
For de med interesse for klassiske biler oppleves det imidlertid alt annet enn meningsløst. Bensinen kan brukes på alle veteranbiler uansett om det er en T-Ford eller en Porsche 917 uten noen modifikasjoner, og Hagerty (verdens største leverandør av spesialforsikringer for klassiske kjøretøy) skrev nylig en lengre rapport om e-fuel hvor de konkluderte med:
Since there is no noticeable difference in how a vehicle runs on this e-fuel, it means all ICE cars face meaningful and active preservation in an electric future.