På en bil som har stått i over 30 år så er selvfølgelig ikke alt i orden. Dennis plukket ned bilen totalt og gnikket seg helt ned til stålet før han var fornøyd. Ramme og karosseri ble sandblåst og epoxygrunnet, og noe smått ble sparklet. Alt ble så lakkert i industrilakk for å tåle steinsprut og slitasje bedre. Fargen ble BMW sin «Golf Yellow». En helt herlig gulfarge som ser både kvass og pastell ut, og med et fargespekter fra knallgul til grønnskimrete. Alt etter hvilket lys bilen står i. Dette var også bilens originalfarge. Dennis’ visjon var nemlig å bygge bilen som ny.
- Sjeldent kommer man over disse i matching numbers. De ble ofte kjørt hardt i sin tid, så det er ofte motorbytte, men her er alt originalt. I tillegg er jeg svært detaljbevisst, noe man jo må være med den jobben man har, forklarer Gylthe.
Understell, forstilling og bakstilling var fortsatt i god stand, så her var det bare litt oppfriskning som skulle til. Foringer, bremser, dempere, clutch og vaiere er dog byttet i splitter nye originaldeler.
- Alt som er byttet er bestilt hos BMW for at bilen skal være så autentisk som mulig. Det var viktig for meg å bevare helheten i restaureringen. Setebeltene skulle ha de riktige logoene. Batteriet skal ha den riktige merkingen, og frontruten skal ha de riktige stemplene. Det er ingenting som er spart på, forklarer Gylthe.
Det er slike detaljer som gjør at restaureringen går fra å være høyt opp på 90-tallet prosentvis perfekt, til å bli 100. Ikke alle deler er like enkelt å skaffe heller. Matter, dørtrekk og listverk var noe av det Dennis måtte skaffe via en BMW-entusiast i California.