For å ta oppklaringen først. Luftgekühlt betyr luftkjølt, og henviser til Porsche sine luftkjølte modeller. Luftgekühlt som et bilkulturelt treffenomen oppstod i California i 2014 da Patrick Long og Howie Idelson som begge var Porsche-entusiaster, fant ut at de søkte det samme. Nemlig et biltreff kun for luftkjølte Porsche-modeller som fant sted på unike historiske steder som et slags blankt lerret, og hvor bilene og deres eiere skapte det ferdige kunstverket.
Sammen med venner fikk de det til, og med årene har det årlige Luftgekühlt eventet i USA vokst seg til å bli det kanskje mest opphypede merkebilstreffet på planeten. Dermed ble det feberstemning i mange miljøer da det ble klart at Luftgekühlt ville berike Europa med to treff i september, først Wroclaw i Polen, etterfulgt av København i Danmark.
For å sikre en bred og fyldig variasjon av Porsche-modeller spredt i modellvarianter og årstall, samt patinerte bruksbiler (man blir overrasket over hvor mange som modifiserer sine 911er på ulike måter) til strøkne showbiler, fra gatebiler til rene racerbiler, så måtte man få bilen sin forhåndsgodkjent med et tak på 250 biler. Dette sikret at det ikke ble en overflod av biler, og at man fikk tid til å studere variasjonen.
Selve lokasjonen var naturlig nok av høyeste standard i form av den nedlagte Vilhelm Lauritzen terminalen på Kastrup og Hangar 145 ved siden av. Disse bygningene er fredet av riksantikvaren og bød på den helt riktige settingen for eventet. Terminalen ble oppført i 1939 og er et vidunderlig eksempel på dansk modernisme.
Som Luftgekühlt teamet selv sier det: «Coloring outside the lines. Luftgekühlt represents a fresh perspective in the fragmented landscape of car culture. As the antidote to the traditional, we upend the golf course concours with a car party anyone will savor”.
Man prøver altså å distansere seg fra tradisjonelle finbil-treff på gressplener og golfbaner, noe som også betyr at det ikke fins noe fokus på premiering eller lignende. Tenk på det hele som et slags Cars & Coffee i fantastiske omgivelser. Og apropos fantastiske omgivelser holdt man et pre-event kvelden før i Kødbyen på Vesterbro i København, hvor man kunne få en liten sniktitt på mange av bilene som skulle være med.
Kødbyen ga en unik ramme for det hele, med en mengde ulike luftkjølte Porscher parkert rundt om, mens det sydet av folk (en mengde små og større uteserveringsplasser er i området) som spaserte fritt rundt. Uformelt og særdeles hyggelig. Her var det ikke en eneste vaffelvest å se, og ingen som skrøt av prislappen på sin nye Taycan. Simpelthen bilentusiaster som liker å bruke sine luftkjølte Porscher. Akkurat som det skal være.
Totaldommen må bli at dette var et tilnærmet perfekt biltreff. Nydelig location, uformell og avslappet atmosfære, intet program med fremvisning av biler som blir kjørt opp på et podium mens eieren blir intervjuet, ingen fokus på premier og prislapp, ingen biler nyere enn 1998, passe mengde biler slik at man ikke blir blasert, og på toppen av det hele knallvær. Årets biltreff 2024? Selbstverständlich!