Modernisering og detaljer
Det er også gjort noen grep ellers på eksteriøret. Alle lister er fjernet, og foran står det en Z28-leppe. Bakplaten er lakkert sort for å bryte opp litt, og for å matche de andre sorte detaljene på bilen. Fangeren bak ble dermed også lakkert i sort, og den er kortet inn halvannen centimeter i bredden for å føye seg bedre inn i karosseriet. Fangeren foran er også lakkert, rett og slett for at den ligger så fint inntil karosseriet fra før at den forsvinner ved hellakkering. Ellers finner man svartfargen igjen i grill, rundt lykter, i rillene i panseret og selvfølgelig bak. Under panseret kom hele grunnen til at bilen ble kjøpt på plass. En moderne LS-motor. Dette er en seksliter med ny kam og høvlet topplokk, samt at det er montert Holley Terminator X-bensininnsprøytning. Større innsug, stort gass-spjeld og andre småting er også montert. Dette, samt mye annet er skaffet via LSX Garasjen, som Einar påpeker at har vært veldig fine å ha med å gjøre. Headersene går ut i et hjemmesnekret 3-tomsanlegg, som avsluttes med to smukke Apple-potter.
- For å få riktig lyd, og for å fjerne den klassiske sangen som er i et rustfritt-anlegg, så har jeg bygget deler av eksosen i blekkrør. Man hører faktisk litt forskjell på det, og sånne småting er ofte viktig for meg da jeg bygger bil, forklarer 52-åringen.
Bremsene er som nevnt fra C5 Corvette, og kan også oppgraderes om det etter hvert skal friste med større effekt under panseret. Felgene ble også en helt egen historie.
- Jeg hadde sett for meg hvordan jeg ville ha felgene, men jeg kom nok i kontakt med litt feil folk fra starten av. Jeg ringte land og strand rundt, men det var få som virket veldig villige til å ta på seg hjelpen med å skaffe spesialbestilte felger på mål. Etter mange telefoner og mailer kom jeg omsider i kontakt med et firma som hjalp meg, og vi kom fram til at BS Forged TD02 var et hjulsett som ville passe bilen ypperlig, forteller Einar.
Felgene ble bestilt på mål, og Klemetsdal fikk etter hvert arbeidstegninger i retur. Det gikk litt mailkorrespondanse frem og tilbake, da det virket som at BS Forged ikke forsto helt hva Einar var på utkikk etter, men da han påpekte at han ville ha felgene så konkave som mulig, da forsto de endelig.
- Jeg hadde egentlig sett for meg et svart sett med blank kant. Det fikk de dog ikke til, så det ble bestilt med børstet kant med klarlakk i stedet. Da felgene kom så var de helsvarte. Pussige greier, men jeg tenkte som så at passformen ble i alle fall helt riktig, og de så ikke så verst ut tross alt! Jeg skal gjøre noen justeringer i vinter ved å krydre litt med blanke detaljer, slik som blanke muttere, og kanskje slipe ned navkoppen og få den blank, slik at den popper litt ut, forklarer Einar.
Settet er på 19 x 10 foran, og 20 x 12 bak. De er omkranset av 275/30-19 dekk foran, og takket være mini tubsene er det plass til svimlende 325/25-20 dekk bak. Det ser intet annet enn hysterisk tøft ut!