Chevrolet Corvette C5 er ikke akkurat noe uvanlig syn her til lands, så hvis du skal skille deg ut fra den vanlige C5-gjengen kreves noe spesielt. Og her er noe virkelig spesielt som akkurat nå er til salgs i Texas: En Callaway C12!
En super-Corvette utenom det vanlige er til salgs i Texas.
Chevrolet Corvette C5 er ikke akkurat noe uvanlig syn her til lands, så hvis du skal skille deg ut fra den vanlige C5-gjengen kreves noe spesielt. Og her er noe virkelig spesielt som akkurat nå er til salgs i Texas: En Callaway C12!
Callaway og Corvette er en kjent kombinasjon for mange gjennom den legendariske Sledgehammer, men det fantes også andre varianter, som Callaway C12. Etter at Corvette C5 gikk i produksjon i oktober 1996, bestemte Ely Reeves Callaway III (grunnleggeren av Callaway Cars) seg for at hans team skulle kjøre racing med C5 på Le Mans i GT2 klassen. Det betydde at man måtte bygge et begrenset antall biler for gatebruk, som man så kunne basere racingversjonen på.
Se video: American Stance - 1999 Chevrolet Corvette
Etter bare fire måneder med utvikling presenterte man det ferdige resultatet på Geneve-utstillingen i 1997: C12. Laget som et felles prosjekt mellom Callaway, IVM Automotive i Tyskland og Callaway Competition (et tysk racingteam som startet internasjonal GT-racing med Corvette C4, og som fortsatt holder det gående etter å ha kjørt mengder med løp med både C4, C5, C6, C7 og C8, inkludert 35 seire opp gjennom årene i ADAC GT Masters serien), med et voldsomt karosseri tegnet av Paul Deutschman (et perfekt etternavn med tanke på samarbeidet mellom USA og Tyskland).
Dette karosseriet var av karbonfiber, og det oppgraderte understellet hadde coilovers og justerbare dempere. Under panseret satt en LS V8-motor, og man bygde 25 eksemplarer (noen kilder sier 20 eksemplarer, andre 19) for gatebruk fra 1997 til 2001 – inkludert to C12 Speedster (i Tyskland ble bilen bygget av IVM fra 1998-2003, hvor man også kunne få den i åpen versjon). Motoren var Corvettens 5,7-liters LS1 motor på 440 hk (kontra 345 hk i vanlig Corvette C5), men når 6,2-literen ble tilgjengelig i Z06, ble en del av de siste C12 levert med denne motoren på 482 hk i Callaway-utgave.
Sett denne? Ice Warrior - 2014 Chevrolet Corvette Z51
I forhold til vanlig C5 fikk også C12 en mengde oppgraderinger på alt fra styring og bremser, til et fullstendig redesignet hjuloppheng som flyttet hjulene lenger ut, slik at bilen endte opp med å bli 1997 mm i totalbredde, tre millimeter fra maksgrensen på 2 meters bredde som gjaldt for bilklassen på Le Mans. Pirelli P-Zero 295/30ZR19 dekk sørget for rikelig med grep.
Ser man på bilens linjer ser man at det er vanskelig å avsløre at C12 er basert på en C5. Så å si ingen linjer er lik, og det er kun detaljer rundt dører og rutene som er felles. Nye paneler i karbonfiber og kevlar kom på plass, som ga bilen en helt annen sportsbil-look enn vanlig C5. Ifølge Reeves Callaway ble bilene bygget “to a standard rather than a cost” med focus på å markedsføre bilene til høyprobil-kunder, som inkluderte navn som Dale Earnhardt Jr., Rick Hendrick og Otis Chandler (bilen til Earnhardt var til salgs på eBay i 2015).
Innvendig ble setene drapert i to-tone skinn som matchet eksteriørfargen, det samme gjaldt rattet. Øvrige detaljer ble kledd i aluminium og karbonfiber, som ga bilen et langt mer high-performance aktig inntrykk enn vanlig C5. Bilene ble solgt for rundt 200.000 dollar, og er i dag ettertraktede samleobjekt. På racerbanen ble det ingen seire, men en fin trøst kom i form av det tyske racingteamet Callaway Competition sin Pole Position i klassen sin på Le Mans i 2001 med racingversjonen C12.R som skiller seg fra gateversjonen med en frekk bakvinge.
Brutal Corvette! Bygderaceren - 2006 Chevrolet Corvette C6 Twin Turbo
Callaway C12 er altså en supersjelden bil, men BJ Motors i Tomball, Texas, USA, har nå en av bilene til salgs. Den eneste gule med manuell girkasse, for den som er opptatt av slike kombinasjoner. LS1 motoren (som her heter Callaway SuperNatural) gir 440 hestekrefter, og bilen har hatt tre eiere, hvorav det meste av tiden har vært tilbrakt i det tørre klimaet i Arizona. Triptelleren viser 5140 miles (8200 km), og prisen er 174.995 dollar (sånn cirka 1,6 millioner kroner).
Så uansett om du elsker Corvette C5 eller Callaway golfkøller (og ja, golfkølle-firmaet er i høyeste grad relatert til bilfirmaet Callaway – far skapte golfkølle-firmaet, sønnen skapte bilfirmaet), er det bare en ting å si: Løp og kjøp!