Da andre verdenskrig begynte, ble fort både økonomi og ressurser i de fleste europeiske land flyttet til å holde krigsmaskineriet i gang. Det førte ganske fort til at det ble tilnærmet umulig for den vanlige mannen i gata å få tak i flytende gull å putte på tanken sin. Kreativiteten til folk i nød er stor og det ble derfor aktuelt å hente frem en gammel ide fra mellomkrigstida. Knottgenerator, eller vedgassaggregat, hadde blitt brukt som et alternativ til bensin etter første verdenskrig. Det ble forsøkt utviklet som et rimeligere alternativ og fungerer på den måten at du har en slags vedovn hvor du utfører ufullstendig forbrenning av knott. Du kunne også bruke torv, koks eller trekull som råstoff. I et lukket kammer ble det utført en ufullstendig forbrenning som igjen førte til en vedgass bestående av karbonmonoksid og metangass, litt metanolgass og store mengder nitrogen. Denne vedgassen ble så ført gjennom et rør til bilens forgasser og dermed inn i motoren. For å få riktig blanding måtte du justere dette med hendler inne i bilen. Motorkraften som denne gassen utviklet, var omtrent 60% av den du ville fått med bensin. En 100 hestekrefters motor vil derfor kun utvikle rundt 60 hester med vedgass. 2,5kg knott tilsvarte omtrent en liter bensin og for et vanlig aggregat brukt under andre verdenskrig kunne du kjøre imellom 2 til 4 timer fra du hadde full «tank» på knottgeneratoren, til du måtte etterfylle. Det tilsvarte omtrent 8-10 mil kjøring.