VDA (Verband der Automobilindustrie) og Classic-Analytics følger nøye med på prisene på klassiske biler, og har kommet opp med en interessant liste over hvilke Oldtimere som har steget mest i pris i prosent fra 2018 til 2022 på det tyske markedet.
Vinneren med en klar margin er Ford Capri Mk1, som i 2022 var dobbelt så mye verdt som i 2018, altså en verdiøkning på 100 prosent på bare fire år. Topp-10 listen viser også at VW er populært i Tyskland, og har tre modeller på topp 10 listen, hvorav VW K70 og VW Passat deler andreplassen med en prisøkning på 92,7 prosent. Men også en hverdagshelt som en sen VW Golf II har steget med nesten 50 prosent på fire år.
Siden listen fokuserer på tyske forhold, er det ingen sensasjon at listen fylles av 8 tyske biler (6 fra Vest-Tyskland, samt 2 fra Øst-Tyskland). De to andre bilene på listen er japanske Toyota Celica, samt amerikanske Pontiac Firebird. Legg for øvrig merke til at listen er veldig spesifikk på årsmodeller, slik at for andre generasjon Firebird som går fra 1970 til 1981, så er det årgangene 1978 og 1979 som har utmerket seg i Tyskland på salgsmarkedet i denne perioden. VDA har offentliggjort listen årlig siden 1999 i sitt såkalte Deutschen Oldtimer Index (DOX), og tar utgangspunkt i modeller som hyppig omsettes. Slik danner man seg et bilde over gjennomsnittsverdier for en bilmodell og årganger, og omfatter således ikke alle varianter av en spesifikk bilmodell. Det betyr at svært sjeldne utgaver av en modell ikke blir med i undersøkelsen, noe som for så vidt gir en mer rettferdig liste, da f.eks en Renault 5 Turbo ville gitt en merkelig prisguide for helt vanlige Renault 5.
Den siste utgaven av listen viser klart at det er mer folkelige bilmodeller som dominerer i toppen. Vinneren fra 2021 – BMW CS – har nå falt med 14,1 prosent. Modeller som Jaguar E-Type og Mercedes 190 SL er mindre verdt enn for fire år siden. E-Type har gått ned 7 prosent i pris på disse fire årene, mens 190 SL har gått ned 13 prosent. Verdien for biler som Cadillac Eldorado, Chevrolet Camaro, Ford Thunderbird og Mercedes W 108/W 109 står på stedet hvil.
VDA advarer også om at det å kjøpe en oldtimer ikke nødvendigvis gir noen garantert økonomisk gevinst på sikt: «Siden de absolutte verdiene fortsatt er lave, kan ikke verdiøkningene dekkes fullt ut av de reelle kostnadene som følger med en kompleks restaurering."
10 folkelige klassikere som har steget mest i verdi i prosent fra 2018 til 2022: