Er det en ting som er sikkert, så er det at Nicolai kunne pratet i dagevis om Lancia Delta. Lidenskapen er til å føle på når han legger ut om bilens historie og hans interesse for den. For at ikke denne artikkelen skal bli unødvendig lang, hopper vi derfor noen år frem i tid, til da han til slutt endte opp med den grønne Lanciaen du i denne artikkelen ser avbildet. Nicolai skjønte etter hvert at det var en EVO han virkelig ville ha. Evo, som er kort for Evoluzione, er en videreutviklet utgave av Lancias Delta Integrale. Med firkantede skjermbreddere og en vinge på taket var det lett å få øye på disse. Evoen ble utstyrt med oppgradert styring og sterkere bærearmer for bedre veigrep. Firehjulstrekken er hentet fra et Fiat-system og motoren foran var en 2-liters turbomotor som produserte 210 hestekrefter. Dette gikk ut til firehjulstrekken gjennom en femtrinns manuellkasse. Evo 2, som kom et par år senere, fikk en litt kraftigere motor på 212 hestekrefter. Tilgjengelig ekstrautstyr på bilen var i 1993 kun air condition, i og med at ABS, tåkelys og Recaro-stoler nå var standard. Hf Integrale Evo2 hadde en effekt på 212 hestekrefter når motoren passerte 5740 omdreininger og akselererte fra stillestående til 100 kilometer i timen på 5,7 sekunder. Rallyutgaven av Delta HF Integrale stilte til start i sitt første rallyløp i 1987-sesongen og dominerte verdensmesterskapet det samme året. Lancia vant konstruktørmester med Deltaen i 1987, 1988, 1989, 1990, 1991 og 1992. De vant førermesterskapet i 1987, 1988, 1989 og 1991. Det er totalt 10 verdensmesterskap i lomma for Deltaen. Det gjør at du ender opp med legendestatus.
- Jeg begynte jakten på en EVO som var i sånn noenlunde god stand. På det tidspunktet var det fremdeles mulig å finne noen i bruksstand, det er ikke sånn som nå der du enten kjøper et prosjekt eller en strøken bil. Jeg reiste derfor rundt og kikket litt på noen av de bilene som dukket opp for salg, men det var ingen av de som ga meg helt rette følelsen. Når jeg kjøper bil, kjøper jeg 100% med hjertet og 0% hjernen. Drømmen var en hvit eller svart 16-ventiler, men det viste seg vanskelig å finne en akkurat slik jeg ønsket den. Jeg tok derfor kontakt med Tom Fjalestad, som er den jeg vet om som har importert flest Lancia Deltaer til Norge. Vi ble enige om å møtes og da jeg gikk inn i showroomet hans inne på Auto Ital så stod det en Final Edition der, sammen med en grønn Limited Edition. Jeg la umiddelbart merke til at den grønne Limited Editionen ikke hadde skilter og at den hadde noen kosmetiske utfordringer. Jeg slo meg ned i stolen og tok en prat med Tom, hvor jeg forklarte frustrasjonen min rundt det at jeg ikke fant riktig bil. Da dro Tom litt på det før han spør meg «Du Nico. Vi skal ikke bare selge deg den der da?» og pekte på den grønne Evo1 Limited Editionen jeg hadde sett på tur inn, forteller Nicolai.