En gal manns prosjekt - 1971 Chevrolet Corvette
1971 Chevrolet Corvette
En gal manns prosjekt - 1971 Chevrolet Corvette

En gal manns prosjekt - 1971 Chevrolet Corvette

Henrik fikk avslag i prisen fordi han var tullete nok til å kjøpe Corvette-prosjektet

Kalenderen viser år 1974 og Henrik Kjær setter seg i bilen sammen med sin far i Danmark. De skal flytte fra landet med det gode ølet og pølsene, og opp til forblåste Norge. Den unge Henrik kikket spent ut fra bilvinduet mens faren med stødig hånd manøvrerte bilen gjennom Sverige også inn i Norge. Det var også like over grensa, nærmere bestemt i Halden, at Henrik skulle få øye på noe som forandret hans kurs totalt. I Halden sto det nemlig parkert en rød C3 Corvette convertible. Etter dette ble Corvette mer enn en interesse, den ble rett og slett en lidenskap for Henrik, og på slutten av 90-tallet kjøpte endelig Henrik sin første C3. Det var en 1968-modell som Henrik brukte rundt 5-6 år på å restaurere, men slutten på den historien er dessverre ikke så pen som starten. På første prøvetur ble bilen vraket i et tre. Henrik ga likevel ikke opp og har etter den tid hatt masse amerikanske biler, da med hovedvekt på Corvetter.

Les også: Topp 10 Corvette

Som en ti år gammel bil
Henrik har tidligere vært i Amcar Magzine med andre Corvetter han har bygd, men historien på den vi ser på akkurat nå startet med at en norsk herremann ved navn Terje Lystad kjøpte den av ei amerikansk flyvertinne i Denver, Colorado i 1978. Terje tok med seg bilen til Norge via New York og Gøteborg i 1980 og en totalrestaurering med rammeløft ble påbegynt i 1981. Bilen ble sprengt i fillebiter og demontert ned til den minste skrue. Hver pose ble markert nøye og tegninger av hvordan ting skulle være ble laget, slik at det var mulig å bygge opp bilen. Det var såpass omfattende at selve dynamoen og starteren ble demontert i biter. Restaureringen ble aldri fullført og delene ble stående på et lager, tørt og fint i mange, mange år. 
- Jeg fikk på et tidspunkt for omtrent tre år siden en melding fra Terje om dette prosjektet, og om det kunne være av interesse for meg. Til å begynne med festet det seg ikke helt, men jeg ble etter hvert nysgjerrig på hva dette kunne være for noe. Jeg tok med meg kona og reiste i vei for å se på delene og da var jeg sjanseløs. Delene var i eksepsjonelt god stand og Terje hadde etterfylt en skvett med olje i motoren slik at stemplene ikke skulle sette seg, ett par ganger i året. Da jeg fikk se glassfiberen, som sto på et annet lager, var jeg solgt. Jeg bydde en sum penger, men Terje synes det var alt for mye og at jeg måtte være tullete som så verdi i dette. Det endte opp med handel og to lass med boggiehenger for å få med alle delene hjem igjen, forteller Henrik entusiastisk.

Les også: Mannen som reddet Corvetten

Dritmoro å sette sammen
Vel hjemme i garasjen var pappeske på pappeske med deler stablet til taket. Heldigvis har Henrik stålkontroll på Corvette C3 og hvor hver eneste skrue skal stå. Det var uansett til god hjelp at deler og skruer var godt markert, og lagt i poser og esker.
- Det var rett og slett dritmoro å sette sammen denne bilen. Egentlig så er det jo en 10 år gammel Corvette. Jeg restaurerte alle smådeler og har benyttet kun originale deler, sett bort fra unummererte deler som foringer, lager, slanger og slikt. Sønnen min er lakkerer og sprøyta glassfiberen i original farge, før vi begynte jobben med å sette sammen alt igjen. Motoren og girkassa er den originale 350 CID V8en som sto i den gangen den var ny, sammen med den originale TH400-girkassa. De fikk begge en god service med filter, olje og slikt, samt at de ble nøye vasket før de ble montert tilbake i bilen. Da jeg startet motoren for første gang malte den som en katt med en gang, forklarer en entusiastisk Henrik.
Det morsomste med hele Corvetten til Henrik er at den mer eller mindre stoppet aldringsprosessen tilbake i 1981, da den ble plukket fra hverandre. På innsiden av dørtrekk og glassfiber finnes enda originale klistremerker og datostemplinger i fin stand, som viser at bilen ble produsert og satt sammen en eller annen gang i november 1970. Jobben som er gjort for å få sammen bilen igjen er gjort riktig og bra, slik at en godkjenning var ingen problemer. Bilen er nå EU-godkjent for siste gang og Henrik anser seg som ferdig med bilen, nå skal den brukes og forvaltes i fremtiden.

Mobbet
Som du ser på bildene er lyktene oppe, selv om bilen er skrudd av. De fleste legger ned lampene når bilen parkeres, eller kjører aller helst med lampene nede hele tiden. Henrik liker derimot bilen best når lampene er oppe. Derfor har vi også gjort et poeng ut av dette på bildene i denne artikkelen.
- Det er mye vennskapelig mobbing om lyktene mine ikke fungerer og slike ting. Jeg synes det er så kult at disse er vakuumstyrt, så jeg liker best å ha de oppe, i tillegg til at jeg synes linjene blir ekstra kule på bilen. Det er også enkelt å se at jeg er på treff, så de fleste skjønner at jeg er på Corvette-treff om de ser en C3 med lyktene oppe, humrer Henrik.

Sulten på mer Corvette-stoff? Les denne

Noe annet som er litt bemerkelsesverdig på Henriks Corvette henger nok sammen med at bilen er kjøpt ny i Colorado. Vintrene der nede blir ikke voldsomt kalde, men snøen kommer også der. Derfor er Henriks Corvette faktisk utstyrt med en defroster på bakruta.
- Selv om bilen er utstyrt med defroster på bakruta, brukes den ikke på vinteren. Jeg kjører denne en god del, også har jeg noen barn som hjelper meg med å la de andre Corvettene strekke på beina. Det er utrolig trivelig at jeg får ha med meg barna på tur i Corvetter, det er ganske enestående, avslutter Henrik.