- Lik det eller ikke, nå er Ferrari SUV her. En biltype de i motsetning til andre produsenter strengt tatt ikke trengte utvikle, da virksomheten allerede går som det suser. Ser man dette i sammenheng med at en omlag en tredjedel av styret i Ferrari består av noen av moteverdenens mektigste (Arnault familien, CEO for YSL, CEO for Chanel) og en toppleder fra Apple, så er det klart at dette er ett steg i strategien for å definere Ferrari som et overordnet «luxury brand» der merkevaren er i fokus over produktet.
- For selve produktet her har ingen forankring i Ferraris historikk eller tradisjonelle portefølje, men dette kan man forstå når man hører nåværende CEO i Ferrari si på podcasten til Nicolai Tangen at for han handler det meste om konstant utvikling og fremtiden. Fint at de har lansert bilen med V12 som jo gir den et unikt preg. Det blir for øvrig den siste Ferrari med ikke-hybrid V12. Et virkelig veiskille. Bilen har noen fiffige dempere som tar nogenlunde eksisterende teknologi til det ekstreme, ellers er mye av den teknologiske cocktailen her kjent fra særskilt 296 GTB og SF90. Firehjulstrekksystemet er en videreutvikling av deres eksisterende system fra FF og Lusso, dette blir interessant å se forbedringene fra et litt finurlig og noe utsatt system driftssikkerhetsmessig etter årevis med nyutvikling. Jeg savner kanskje noe gjennombruddsteknologi som en såkalt fjær i hatten for å markere Ferraris inngang i dette segmentet, men det kan forsåvidt argumenteres for at er motoriseringen. Jeg tipper på litt over 5 millioner kroner som startpris i Norge med dagens kurs og avgiftsnivå, og med utstyr er man fort på 5,5 til 6 millioner og derfra er det ingen grenser», avslutter Herman Smidt.