Fem brutale stasjonsvogner du kanskje har glemt!
Fem brutale stasjonsvogner du kanskje har glemt!
Fem brutale stasjonsvogner du kanskje har glemt!

Fem brutale stasjonsvogner du kanskje har glemt!

Her snakker vi familiebiler med flere hundre hestekrefter.

Mange selger entusiastbilen sin når de blir foreldre, men det er ingen grunn til å kjøre rundt i en kjedelig stasjonsvogn fordi. Vi skal derfor kikke på fem alternativer til en dørgende kjedelig Volkswagen Passat, hvor entusiasten i oss virkelig kan kose seg.

1. Audi RS6 C6 (2008-2010)
Audi har nesten gjort det til sin fanesak å tilby kraftige stasjonsvogner, noe de begynte med allerede på 90-tallet. Det finnes derfor massevis å velge i om du kunne tenkt deg en kraftig Audi stasjonsvogn. Om du har litt begrenset budsjett, men likevel vil ha en litt moderne bil kan Audi RS6 C6 være et godt alternativ. C6 RS6 er andre generasjon RS6 og ble produsert fra 2008 til 2010. Du fikk den som stasjonsvogn og sedan, med en 5 liter twin turbo V10-motor som produserte 580 hestekrefter. Motoren er laget i aluminium, har variable kamtider, to intercoolere, syv radiatorer og tørrsump. Det er med andre ord en ganske omfattende motorkonstruksjon som sitter foran framakselen. Denne utgaven av RS6 kommer med Audis sekstrinns Tiptronic-automatkasse og selvfølgelig Audis Quattrosystem.

Offisielle tall for RS6 Avant (Audis navn på deres stasjonsvogner) er 4,6 sekunder for 0-100 km/t, 12,7 sekunder på 0-200 km/t, og en elektronisk begrenset topphastighet på 250 km/t. Du kunne bestille en høyere topphastighet fra Audi, som da ga deg 274 kilometer i timen som toppfart.

2. Alpina B5 E61 (2005-2011)
Det hadde kanskje vært naturlig å dra frem en av C6 RS6 nærmeste konkurrenter som neste bil på listen. Da hadde vi kunne fortalt om Mercedes-Benz E 63 AMG eller BMW M5 E61, men vi har valgt å se på en modell som er enda mer sjelden enn disse, nemlig Alpina B5 E61. Utgangspunktet for denne bilen er en BMW 545i, hvor Alpina har modifisert BMWs 4,4 liter Valvetronic V8-motor. Endringer på motoren inkluderer en modifisert blokk, smidd veiv og lavkompstempler fra Mahle. De har beholdt BMWs Valvetronicsystem og satt på en beltedrevet sentrifugalkompressor fra ASA, som er bygd etter spesifikasjoner fra Alpina. Effekten havnet på 500 hestekrefter og 700 Nm, altså noe mindre enn RS6. Dette har kanskje ikke så mye å si, da B5 E61 veier rundt 200 kilo mindre enn RS6. Alpina B5 er utstyrt med en sekstrinns Switch Tronic-automatkasse som er bygd av ZF Friedrichshafen. Denne kan du overstyre og dermed gire manuelt med knapper på rattet. I motsetning til RS6 er B5 levert med bakhjulsdrift

Når det kommer til ytelse så klarer Alpina B5 0-100 kilometer i timen på 4,6 sekunder, 0-201 kilometer i timen på 14,5 sekunder og har en toppfart på hele 314 kilometer i timen. Altså noe i samme område som RS6.

3. Dodge Magnum SRT-8 (2006-2008)
Neste på listen er et amerikansk beist av en bil, som nesten ingen snakker om. Dodge Magnum SRT-8. Den er basert på Chryslers LX-plattform, og har mye Mercedes-Benz E-klasse i seg, som følge av samarbeidet mellom Chrysler og Mercedes-Benz på den tiden. SRT-8 utgaven kom for salg i 2006, året etter at tredje generasjon Magnum kom på markedet. Under panseret står det en 6,1 liters Hemi-V8 på 425 hestekrefter. Motoren er forsterket med billett kam, større ventiler og forsterket motorblokk. Den har store Brembo-bremser, stivere understell enn andre Magnumutgaver, firehjulstrekk og femtrinns automatgir med mulighet for manuell giring.

Den er ikke like rask som de to første på listen, og klarer ifølge magasinet Car And Driver 0-60 (97km/t) på 5,1 sekunder. Altså en del treigere enn sine tyske konkurrenter, men likevel ingen sinke i trafikken. Toppfarten er oppgitt til å være på 272 kilometer i timen.

4. Nissan Stagea 260 RS Autech (1997-2001)
Japanske stasjonsvogner er sjeldent veldig brutale, men det finnes likevel noen få. Den kuleste av disse er Nissan Stagea 260 RS Autech. Mange vet hva en Nissan Stagea er, men om denne bilen skal få plass på listen så er vi nødt til å velge 260 RS Autech-utgaven. Autech er Nissans tuningavdeling, og de fikk den gode ideen å ta drivlinjen til en Nissan Skyline GT-R og pakke inn i Stageaen. Den har derfor firehjulstrekk og Nissans fantastiske RB26DETT-motor. Det er en 2,6 liters twin turbo rekkesekser som på papiret har 280 hestekrefter. Alle vet at dette er det magiske tallet japanske bilprodusenter var enig om å forholde seg til, men det realistiske tallet er nok over 300. I tillegg til dette var den utstyrt med firehjulstrekk fra Skyline R33 og femtrinns manuellgir. Den er også utstyrt med Brembo-bremser, BBS aluminiumsfelger, forsterket karosseri, oppgradert understell og tårnstag foran. Denne utgaven har derfor på en måte blitt Nissan Skyline stasjonsvogn, selv om det ikke stemmer helt. Den gjør unna sprinten fra 0-100 kilometer i timen på 5,6 sekunder. Ikke langt unna SRT-8 altså.

5. Volkswagen Passat W8 (2001-2004)
Sist på listen er nok en tysk stasjonsvogn, og kanskje den bilen det er størst sannsynlighet for at folk har glemt. Volkswagen Passat er nok, sammen med Avensis, kanskje noe av det trausteste en kan kjøpe som familiebil, men heldigvis finnes det en løsning. I 2001 kom det en facelift av Passat kalt 3BG, hvor en 4 liters W8-motor plutselig var tilgjengelig. En W8-motor er en åttesylindret motor med fire banker med to sylindre hver, arrangert i en W-konfigurasjon. I Passaten yter den 275 hestekrefter og Passaten har firehjulstrekk og sekstrinns manuellgir. Motorkonfigurasjonen med W-format ble senere plassert i Volkswagen Phaeton, Audi A8 og Bentley Continental GT som W12, samt Bugatti Veyron som W16. En slik bil er med andre ord skikkelig ulv i fåreklær. Den klarer 250 kilometer i timen og fra stillestående når den 100 kilometer i timen på 6,5 sekunder.