Hvorfor i alle dager skal dette være noe man trenger, kanskje du spør? Vel, dette er grunnlaget Ford gir:
- Det finnes spesielle tilfeller når man kjører off-road hvor terrenget eller spesielle manøvrer gjør at føreren trenger en annen posisjon enn sittende. Føreren kan finne sin nye posisjon fordelaktig for å få bedre oversikt over både større deler av bilen, og også terrenget den er i.
Les også: Er «New School» det nye hotte?
Systemet skal kun kunne brukes under riktig kjøre-modus, og sensorer skal passe på at føreren fortsatt er i bilen for at det skal kunne brukes. Lignende sensorer benyttes allerede, blant annet ved bakke-assist som hjelper til å forebygge at bilen sklir bakover. Ford peker også til at slike sensorer brukes både til automatisk parkering-funksjonen, og trafikkork-funksjonen. Det vil i tillegg bli mye enklere å rygge seg opp mot en henger alene med denne funksjonen. Om dette legges ved fordi det er større planer utover bedre utsikt under off-roading er dog ikke sikkert, men det vil i det minste gi Ford flere argumenter for at patenteringen skal gå gjennom.