Ford-sjefen: «Nei takk til kjedelige biler!»
Ford-sjefen: «Nei takk til kjedelige biler!»
Ford-sjefen: «Nei takk til kjedelige biler!»

Ford-sjefen: «Nei takk til kjedelige biler!»

Skal faktisk Ford lage kun ikoniske biler, eller er «kjedelig» kodeord for «rimelig»?

Ford CEO, Jim Farley, har kommet med en noe spektakulær uttalelse til britiskeide Car Magazine.
- Vi skal ut av den kjedelige bil-businessen, og inn i den ikoniske bil-businessen».
Sitatet kommer i det som skal gi en pangstart til lanseringen av den nye Explorer på det europeiske markedet. Ford hevder nå at de skal kutte i populære «hverdags-modeller», og heller fokusere og spesialisere seg på «ikoniske» el-biler, off-road, SUVer, crossovere og selvfølgelig muskelbiler.

Dette er dog ikke første gangen Ford har hatt en strategi rundt å fjerne populære masseproduserte personbiler, og i stedet fokusere på dyrere biler som også gir bedre avkastning på bunnlinja. De er allerede i gang med for eksempel Ford Mondeo, som fort kan være en bil som blir kuttet på det europeiske markedet. Søstermodellen som ble solgt i USA, Fusion, ble stoppet allerede i 2020. Ford Focus er en annen bil som forsvinner i 2025. Fiesta ble kuttet i 2023. Flex i 2019. C-Max i 2019. Også den siste Taurusen kjørte av fabrikkgulvet i 2019.

Ford C-Max er det vel kanskje ikke så mange entusiaster som vil savne, men rimeligere modeller med litt punch, slik som Fiesta og Focus er fort biler man gjerne skulle sett på spekteret videre, og spesielt ST og RS-utgavene var langt fra kjedelige biler. Det alle de nevnte modellene har til felles, var at de var de rimeligste bilene for Ford å produsere, og dermed også modellene som skapte minst profitt per solgte. Dermed går Ford definitivt bort fra sine røtter som merket som brakte bilen til massene, og heller går over til fokus på et klientell med større kapital. Kan man dermed påstå at «kjedelig» for Ford egentlig er et kodeord for «rimelig»? Ett unntak kan nevnes. Ford Maverick. Selv om bilen jo er en pickup, så er den en temmelig rimelig modell. Trenden er dog åpenbar. Større, raskere, og dyrere er veien.

Så hva er egentlig planen. Skal Ford konkurrere med Porsche i stedet for Kina? Jim Farley hadde følgende å si:
- Vi kan konkurrere med Porsche med vår Mustang. Den bestselgende sportscoupeen i verden. Vi skal investere i den merkevaren og bli bare sterkere og sterkere der.
Farley har tidligere kommet med dystre spådommer rundt Kinas inntog i bilmarkedet, og det kan virke som hans egen løsning til de hyper-kompetitive kinesiske bilene, er å unngå konkurranse med dem i det heletatt, ved å forlate «billig-bil markedet».

Kanskje spesielt en modell kan trekkes frem som en oppskrift for suksess rundt Fords nye segmenter. Ford Raptor. Denne ble introdusert i 2010 som en performance-versjon av Fords ikoniske F-150, og Raptor har blitt en svært populær pickup både i USA og i Europa. Med bedre egenskaper, dyrere prislapp, men likevel godt salg, så har dette uten tvil vært en suksess i markedet for Ford.
- Historien om Raptor er et flott eksempel på hvilken retning jeg synes personbilene våre skal ta, forteller Farley.

Men kommer Ford til å skyte seg selv i foten? Er merkevaren sterk nok, og kler den premium-bil-segmentet? Raptor, Mustang og Bronco, samt nye el-biler har vært hovedfokuset til Ford i det siste, men som mange har fått med seg så har el-bilsalget fått seg en kraftig nesestyver, spesielt i Europa. Det har heller ikke blitt noen kioskvelter i USA. Selv om kinesiske biler møter motstand i USA, har de fått fotfeste i Europa, og det er ikke mangelvare på premium-merker på noen av kontinentene. Ford kan dermed fort havne mellom to stoler om overgangen fra hvermannsen-bil til et merke for den fjonge om de ikke treffer riktig. Med så mange konkurrenter i samme segment, så kan det vise seg vanskelig. Den som lever får se!