Ford Bronco ble lansert i 1966, mens andre generasjon kom i 1978. Selv om den først dukket opp i 1978, var tanken at den skulle bli lansert allerede i 1974. Årsaken for utsettelsen var rett og slett bensinkrisen som traff USA i 1973. Prosjektet som den gangen fikk kallenavnet «Shorthorn» ble derfor utsatt. Prosjektet fikk navnet fordi Ford hadde bestemt seg for at Broncoen skulle få en egen plattform, istedenfor å dele plattform med en annen bil slik første generasjon gjør. Måten de løste dette på var å ta en Ford F-100 4x4 og gjøre den kortere. Bilen ble tegnet av Dick Nesbitt i 1972 og skulle være en konkurrent til Chevrolet K5 Blazer, Dodge Ramcharger og Jeep Cherokee. Den var et friskt pust i bilindustrien i USA på den tiden, hvor downsizing var måten ting ble gjort på. Broncoen på sin side fikk en akselavstand som var 30cm lenger enn forgjengeren og ble totalt 71cm lenger fra frontfanger til bakfanger. Andre generasjon Bronco hadde to motoralternativer. 5,8 liters 351M V8 på 156 hestekrefter og 6,6 liters 400 V8 på samme hesteantall, men noe mer moment. Girkassene du kunne velge mellom var firetrinns manuell og tretrinns C6 automat, koblet opp mot enten en NP205 eller NP203 transferkasse. Forskjellen på NP203 og NP205 er at NP203 er en kjededrevet transferkasse som gjør at Broncoen får permanent firehjulstrekk, men med mulighet for å løse ut firehjulstrekken på hjulnavene foran slik at bilen på den måten ble bakhjulsdrevet. NP205 er en drevet transferkasse som gjør at du har delvis firehjulstrekk med spake inne i bilen for å låse firehjulstrekken på den måten, eller så kan du velge å bare ha bakhjulstrekk. Den hadde også Dana 44 aksling foran med skruefjærer og dempere, og en Ford 9 toms aksling med bladfjærer bak. Glassfibertaket over platten og baksetene er avtagbart på Broncoen. Dermed kan du ha en slags kombinasjon av pickup og cabriolet, som gjør dette til den perfekte bil å bruke om du skal på stranden med venner. I 1979 var det også tid for å gjøre miljøtiltak på Fords biler. Broncoen fikk derfor katalysator på begge motoralternativene.