17 år med jobb har lønt seg
Den smellvakre Camaroen mangler ikke på spesialiteter innvendig heller. Bilen kom nemlig med Deluxe-pakken innvendig, noe som gjør at den blant annet er en av få med blant annet elektriske vindusheiser originalt. Speedometeret er nevnt, og i tillegg er instrumentlampen for langlysene blå, i motsetning til den røde som det er originalt på den amerikanske utgaven. Det eneste som «mangler» for å få bilen fullspekket av utstyr er cruise control og air condition. Men interiøret var ikke bare å knipse for å få ferdig det, heller.
- Det meste var utslitt og ødelagt innvendig, og det er vel kun instrumenter, trekket på sidepanelene bak, seterammene, ratt og rattstamme som kunne reddes. Seterammene trakk jeg opp selv på nytt med ferdige tilpassede trekk, og den har fått nye dørpaneler foran, forklarer trønderen.
Resultatet har blitt helt fortreffelig, med helsvart interiør med noen hvite og krommede detaljer rundt som står i stil med de svarte stripene og kromdetaljene rundt resten av bilen.
- Etter lakkeringen kom virkelig motivasjonen frem til å få ferdig bilen, og det gikk egentlig ganske slag i slag etter det. Utover 2019 begynte jeg å se enden på prosjektet, og høsten 2020 kom skiltene på. Det var mange som aldri trodde de skulle få se denne bilen på veien igjen, men jeg fikk det til! Har man en drøm så må man bare fullføre den, gliser Billehaug.
Han gliser videre når han forteller om de første turene han har hatt med bilen:
- Første turen i fjor ble på 80 mil rundt Geiranger og Trollstigen. Helt problemfritt og uten feil. Det var en såpass flott tur at den ble gjentatt i år også. Også denne gangen uten problemer, noe som jo er veldig gøy! Det blir nok flere av disse.
17 år etter at en stolt ungpjokk gikk inn for sin store drøm, gullprosjektet, står han altså nå ferdig med den. Et utrolig stykke arbeid, et fantastisk produkt, og alt det i løpet av en fase av livet hvor både tid og økonomi tilsier at slike ting skal være vanskelig å gjennomføre. Rett og slett imponerende. Men hva nå?
- Nå skal bilen kjøres. Det er det som er det beste med bilhobbyen for min del. Jeg må alltid ha en bil å kjøre med, og jeg har vært heldig som kunne ha hatt andre biler på siden av dette prosjektet. Den er utrolig sjarmerende å kjøre, for selv om man kjenner at det ikke er en moderne bil med den gamle styregeometrien og gammel styresnekke så storkoser jeg meg. Nå når denne er ferdig er det den andre drømmebilen min, 1960 Impalaen som jeg skaffet ikke lenge etter denne, som skal under kniven, forteller Trond lurt.
Om bare halvparten av innsatsen fra Camaroen legges ned i den bilen, så spørs det om dette ikke er siste gang vi får se den joviale trønderen i Amcar Magazine!