Har skjerm i bil gått for langt? Det synes i alle fall Euro NCAP.
Har skjerm i bil gått for langt? Det synes i alle fall Euro NCAP.
Har skjerm i bil gått for langt? Det synes i alle fall Euro NCAP.

Har skjerm i bil gått for langt? Det synes i alle fall Euro NCAP.

Den anerkjente sikkerhetsprogrammet vil trekke i poeng om visse funksjoner kun blir tilgjengelig på skjerm.

Bruken av skjerm i bil i dag er en polariserende debatt. På den ene siden er det ingenting som en klassisk knapp eller bryter som er superenkel å handtere. På den andre siden gir en berøringsskjerm uendelig mange muligheter og smarte løsninger. Men nå må bilprodusenter passe seg så de ikke blir for smarte. Det kommer nemlig til å gå utover deres Euro NCAP-poenger.

 

Euro NCAP er et trafikksikkerhetssamarbeid mellom en rekke europeiske stater, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner. Deres praktiske arbeid består i prinsippet av kollisjonstester med ulike former for simulerte ulykker, samt testing av en bils sikkerhetssystemer. På grunnlag av disse testene tildeles en bil stjernemerking for hvor sikker den er.

 

De siste 5-10 årene har bruken av skjerm i bil flydd opp. Å ha alt på en skjerm foran å produsere en hel drøss med ledningsnett og knapper for hver enkelt funksjon er både billigere, og kan ofte være en smartere løsning. Denne trenden har dog gitt stadig større bekymring for Euro NCAP. De vil nå trekke 5 av totalt 100 poeng i kategorien «intuitive, easy-to-use vehicle control» ved at visse funksjoner kun blir tilgjengelig på skjerm, og antar også at dette poengtrekket kan øke i årene som kommer.

Noen av funksjonene som Euro NCAP mener må holdes som fysiske knapper og brytere er blant annet blinklys, nødblink, horn, vindusviskere, samt eCall SOS. Nå finnes det ingen krav om at dette skal være fysiske brytere, men historisk sett er forbrukere tro mot Euro NCAP sin test, og vil nok kanskje ta med slike ting i sin betraktning når de skal handle ny bil.

 

At berøringsskjermer har kommet for å bli er ingen tvil. Vi har omfavnet berøringsskjermen i vårt daglige liv i så mange år allerede, så at den har en naturlig plass i bilen sier egentlig seg selv. Den har også fordeler for design, da den fjerner mye krimskrams og putter det i en funksjonell skjerm i stedet. Navigasjon er helt konge, å holde seg underholdt på en ferje er sjef, og ellers er all infoen du får rett i monitor upåklagelig.

Samtidig er det veldig enkelt å si at berøringsskjermer er håpløse og tidvis farlige når man faktisk kjører. Her må fokuset bort fra veien i lengre tid for å utføre akkurat samme operasjon som man enkelt kan gjøre uten blikkontakt på en vanlig bryter. Sleng inn humper og svinger, så vil en berøringsskjerm være like navigerbar som kebabkøen natt til søndag.

 

En mulig løsning på dette er at flere og flere bilprodusenter nå innfører stemmekontroll. Det kan hjelpe mye, men fortsatt vil nok essensielle funksjoner som blinklys og vindusviskere gjøre seg best med en bryter. Ta for eksempel den nye faceliften av Tesla Model 3, der blinklysene er montert på rattet. Ganske smekkert å se på, men også ganske håpløst når man må svinge og rekke bort til blinklyset samtidig. De overdådige berøringsskjermene blir helt sikkert flott når bilen er helt selvkjørende. Men der er vi rett og slett ikke enda.