Bruken av skjerm i bil i dag er en polariserende debatt. På den ene siden er det ingenting som en klassisk knapp eller bryter som er superenkel å handtere. På den andre siden gir en berøringsskjerm uendelig mange muligheter og smarte løsninger. Men nå må bilprodusenter passe seg så de ikke blir for smarte. Det kommer nemlig til å gå utover deres Euro NCAP-poenger.
Euro NCAP er et trafikksikkerhetssamarbeid mellom en rekke europeiske stater, bilprodusenter og forbrukerorganisasjoner. Deres praktiske arbeid består i prinsippet av kollisjonstester med ulike former for simulerte ulykker, samt testing av en bils sikkerhetssystemer. På grunnlag av disse testene tildeles en bil stjernemerking for hvor sikker den er.
De siste 5-10 årene har bruken av skjerm i bil flydd opp. Å ha alt på en skjerm foran å produsere en hel drøss med ledningsnett og knapper for hver enkelt funksjon er både billigere, og kan ofte være en smartere løsning. Denne trenden har dog gitt stadig større bekymring for Euro NCAP. De vil nå trekke 5 av totalt 100 poeng i kategorien «intuitive, easy-to-use vehicle control» ved at visse funksjoner kun blir tilgjengelig på skjerm, og antar også at dette poengtrekket kan øke i årene som kommer.