Alfa Romeo Tonale ble først vist som konsept i 2019, men nå er produksjonsmodellen klar. Den vil gå i salg nede på kontinentet i september 2022 (og litt etterpå i Norge, mer om det litt senere) og har fokus på sportslig kjøreglede.
Går rett i strupen på BMW X1 og Audi Q3, og Alfa Romeo lover en sportslig kjøreopplevelse.
Alfa Romeo Tonale ble først vist som konsept i 2019, men nå er produksjonsmodellen klar. Den vil gå i salg nede på kontinentet i september 2022 (og litt etterpå i Norge, mer om det litt senere) og har fokus på sportslig kjøreglede.
Den aller beste nyheten først. I konseptform var Tonale en vakker bil, og produksjonsversjonen holder seg heldigvis tett opp til konseptet. Den har de flotte 3x3 frontlyktene som minner om designperler som Alfa Romeo 159 og Alfa Romeo SZ Zagato, og den klassiske Alfa Romeo-grillen blender perfekt inn med lyktene og panseret (som har en liten stilig utbuling hvor Alfa-logoen møter panseret).
Lyktestilen reflekteres også i baklyktene, og i det hele tatt virker bilen å være svært harmonisk hva angår design uansett hvilken vinkel man ser den i. Innvendig virker det også å være en godt utført jobb. Inntrykket er både sofistikert, sportslig og ryddig, og får man komme med en personlig mening ser det bedre ut enn både Giulia og Stelvio fra førerplass.
Instrumentpanelet foran føreren måler 12,3 tommer i lengde, og med en 10,25 toms touchskjerm i tillegg så har man nok av skjermoverflater, uten at det hele blir teknologisk overload. Bestiller du Veloce-versjonen får du alu-hendler bak rattet, og de sportslige setene med rød kontrastsøm som Alfa Romeo viser på pressebildene løfter helhetsinntrykket enda mer.
Målene på bilen er L/B/H: 453/184/160 cm, som er der hvor konkurrentene BMW X1 og Audi Q3 er. Bilen fås i ulike varianter: Som 48-volt mild hybrid, som ladbar hybrid, som dieselversjon og med en 2-liters bensinturbo som kun er beregnet for Nord-Amerika og Midtøsten. Av disse opplyser Stian Gihle, PR og informasjonssjef i Stellantis Norge for Alfa Romeo, at man vil ta inn ladbar hybrid, men neppe mild hybrid.
Ladbar hybrid er altså det som gjelder i Norge, og da får man Fiats 1,3-liters MultiAir Turbo på 180 hk som driver framhjulene, som får hjelp av en 125 hesters elektromotor som driver bakhjulene, og som mates av en 15.5 kWh litium-batteripakke som gjør at bilen kan klare 50 km på ren elektrisk strøm. Til sammen har man da 275 hk og Q4 firehjulstrekk (samt 6-trinns automatkasse). Den ladbare hybriden klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder, som er solide tall.
Når det gjelder mild hybrid-versjonen, så handler det om en liten elektrisk motor på 20 hk og 55 Nm som kan hjelpe til på forakselen. Selve hovedmotoren er da en 1,5-liters turbomatet rekkefirer som gir enten 130 eller 160 hk.
Utstyrsmessig ser det ut til at man kan velge mellom Sprint, Ti og Veloce, uten at vi helt vet ennå hva som er inkludert og ikke i de ulike nivåene. Fjæringen er McPherson uavhengig foran og bak, med Marelli elektronisk justerbare dempere som ekstrautstyr i Veloce, og felger fra 18 til 20 tommer. En Quadrifoglio-versjon vil ventelig komme om ikke altfor lenge.
Hva gjelder priser og når bilen kommer til Norge, og hvem som vil selge den er ikke dette klart på nåværende tidspunkt:
- Tonale er nok ikke i Norge før starten av 2023. Vi kan ikke si så mye utover det. Ingen priser er klare ennå, forteller Stian Gihle, PR og informasjonssjef i Stellantis Norge Alfa Romeo.