Her er nye Corvette ZR1 – 1079 hestekrefter og 346 km/t i toppfart!
Nye 2025 Corvette ZR1
Her er nye Corvette ZR1 – 1079 hestekrefter og 346 km/t i toppfart!

Her er nye Corvette ZR1 – 1079 hestekrefter og 346 km/t i toppfart!

Nå har Chevroleten mer effekt enn en Bugatti Veyron!

I natt lanserte Chevrolet sin nye Corvette ZR1. En bil som overgår alt som det amerikanske merket har laget tidligere. Takket være en 5,5 liters LT7. Dette er en V8 med twin turbo som er videreutviklet fra LT6, med større forbrenningskammer og nye unike porter. Bilen sparker fra seg sinnsyke 1079 hestekrefter, og 1121 Nm i dreiemoment. Til sammenligning har C7 ZR1 765 hestekrefter. I tillegg er motoren optimalisert med nye innsug og et intelligent anti-lag-system. Alt dette uten noen form for hjelp fra elektrisk fremdrift. Corvette ZR1 blir nemlig hundre prosent driftet ved hjelp av forbrenningsmotoren. Videre er girkassen oppgradert for å tåle kreftene. Det er en åttetrinns automat dual-clutch-kasse med en bred profil, forsterket og bygget kraftigere for å tåle alt dreiemomentet. Noen offisiell toppfart er ikke frigjort enda, men sjefer i Chevrolet hvisker om 346 km/t. Samtidig ymtet de frempå at makshastighet kunne bli enda høyere. Sammenlignet med andre muskelbunter fra USA så er ikke vekten så ille heller. 1665 kg er forfriskende i dagens marked!

Tallene er intet annet enn imponerende. Rene hyperbil-tall, som er høyere enn for eksempel Ferrari SF90 Stradale, Lamborghini Revuelto, McLaren 750S, Pagani Huayra og Mercedes-AMG One. Det er litt av en rekke å utfordre, og ikke overraskende så er dette den kraftigste V8eren noen gang produsert av en amerikansk bilfabrikant for produksjon. Går vi videre inn i kjøreegenskapene på bilen, så blir det sagt at fire testsjåfører har kjørt ZR1 på Nürburgring, hvor de nådde 322 km/t. Estimater tilsier kvartmila på 9,7 sekunder. For å stoppe beistet kommer bilen med karbonkeramiske bremser med 400 mm skiver foran, og 390 mm bak.

Til tross for disse ville tallene så ser kanskje ikke bilen så ekstrem ut som mange andre hyperbiler. Ta for eksempel Ford GT, som har 410 hestekrefter mindre, og sammenlign designet. Det er dog flere ting som hinter til den massive effekten bilen har. Se for eksempel luftinntakene i grillen som gir luft til en intercooler, før den forlater bilen opp gjennom de massive hullene i panseret. Dette hjelper både på kjøling og på marktrykk.

Karosserimessig er det både karbonfiber tak, spoiler, frontleppe, canards og luftinntak. Foran står det 20 tommers felger, og bak er de på 21 tommer. Alle fire produsert i karbon og aluminium. Gummien i rundt kommer fra Michelin, og er et sett Pilot Sport 4S. Bilen vil dessuten også komme som cabriolet, og vil i så fall bli 50 kg tyngre enn den vanlige utgaven.

Var ikke dette nok, synes du? Vel, i tillegg kan du også bestille bilen med en ZTK performance-pakke, som ifølge Chevrolet vil gjøre bilen til et «true track weapon». Da vil ZR1en bli utstyrt med en massiv bakvinge, og enda heftigere aero i front. I tillegg vil det komme enda mer marktrykk fra undersiden av bilen, samt stivere fjærer, andre dempere, og Michelin Pilot Sport Cup 2R-dekk. Det vil også komme en egen Carbon Aero-pakke, som inneholder kun de aerodynamiske delene som er nevnt fra ZTK-pakken. Med andre ord: ZR1 blir fartskongen, mens ZR1 ZTK blir banekongen.

Interiøret er familiært om du har sett en vanlig Corvette C8. ZR1-logoer er naturligvis slengt rundt om på ratt og paneler, samt at man får en måler for turbotrykk. Mer handfast informasjon her er ikke gitt, men man kan trolig vente seg en 12-tommers skjerm i midten, 8 tommers digitalt instrumentkluster med innebygget Google-system, og masse karbondetaljer.

Corvette ZR1 vil gå i produksjon til neste år, men offisielle nummere vil introduseres senere i år da Chevrolet får testet bilen skikkelig uten kamuflasje. Når det kommer til det spennende bagasjerommet, så blir det sagt at dette er like stort som på den vanlige utgaven. Du får dermed med det ca. to golfbagger, også i ZR1.

Pris er enda ikke satt, men den vil definitivt bli dyrere enn Z06-utgaven som for i dag går for 1,2 millioner kroner i USA.