HWA lager nå en moderne versjon av Mercedes-Benz 190 Evo
HWA Evo
HWA lager nå en moderne versjon av Mercedes-Benz 190 Evo

HWA lager nå en moderne versjon av Mercedes-Benz 190 Evo

Dette kan på mange måter kalles en EVO 3.

Mercedes-Benz 190 Evo 1 og Evo 2 er legendariske biler. Evo 2 er kanskje den mest kjente, på bakgrunn av den brutale bredding, 2,5 liters Cosworth-motoren og racinghistorikken. Evoen ble brukt i DTM og har gjennom dette blitt udødeliggjort som både veibil og racingbil. Det ble laget 502 eksemplarer av den homolegerte bilen, en av disse er i norsk eie.

Nå har firmaet HWA i Tyskland startet produksjonen av det som på mange måter kan kalles en Evo 3. Bakgrunnen for dette er at Hans-Werner Aufrecht (han er bakgrunnen for bokstaven A i AMG) er mannen bak den nye Evoen. Hans-Werner var med på å lage både Evo 1 og Evo 2 den gangen AMG var et eget selskap. Nå har de kjøpt inn noen originale Mercedes-Benz 190 E som de har bygd opp fra bunnen av. Det eneste som er igjen av den originale bilen er taklinja som går mellom a-stolpen og c-stolpen. Foran er 2,5 literen fra Cosworth byttet ut med en Mercedes M276 twin turbo V6 på tre liters slagvolum. Denne motoren brukes blant annet i AMG E 45. HWA kjøper disse motorene helt nye og demonterer de. Deretter balanseres de roterende delene, en tørrsump blir montert og en ny HWA hjerne monteres. Resultatet er 493 hestekrefter, sammenlignet med AMG E 45 som kommer med 444. Motor Trend tok en prat med den tekniske lederen i HWA, Gordian Von Schöning, om hvorfor de valgte en V6-motor når den originale Evoen kommer med rekkefirer.
- I begynnelsen ville vi virkelig gå for en firesylindret motor som vi kunne presset til 500 hestekrefter, fordi vi dette er noe AMG promoterer, men kundene våre sa at en firesylindret motor ikke var noe spesielt. Vi vurderte også en V8-motor, men vi fant ut at det kom til å bli alt for trangt i motorrommet på bilen.

HWA Evo er utstyrt med en sekstrinns transaksel med kortere sjettegir, som gir bilen raskere akselerasjon, men noe lavere toppfart. Den butter derfor på 304 kilometer i timen. Den er altså ikke noen sinke akkurat.

Bilen ble som nevnt strippet før den ble forsterket med både alumiuniumsdeler og forsterket stål der det trengs. Dette både for å gjøre bilen stivere, men også for å gjøre den mer motstandsdyktig i en kollisjon. Akselen foran er flyttet forover omtrent fem centimeter, mens akselen bak er flyttet omtrent tre centimeter. Dette for å gi bedre vektbalanse. De har hatt som mål at bilen skal ha 50:50 vektfordeling. HWA har byttet ut karosseridelene der de kan med karbonfiber for å få ned vekten på bilen i tillegg til å bruke Evo 2 vinduer som er tynnere og lettere enn de som kom på vanlig 190 E.  Som du ser på bildene er sideskjermene også dratt ut mer enn på Evo 2. Det er ikke synsbedrag eller kameravinkler, for bilen er faktisk hele 23 centimeter bredere enn en Evo 2.

For å få den nye Evoen til å bli enda heftigere i svingene har HWA benyttet seg av et racingoppsett med KW-coilovers med elektronisk justering fra cockpiten. Bremsene består av sekstemplet kaliper foran med 380mm skiver og firestemplet kaliper 355mm skiver bak. Felgene er 19 tommer foran og 20 tommer bak.

Som du kanskje har skjønt så er dette på ingen måte billig. Prislappen starter på 8,2 millioner norske kroner og HWA sier de skal bygge 100 eksemplarer av denne. Av disse 100 er allerede 75 eksemplarer solgt. Du har dermed muligheten til å kjøpe en av de gjenværende bilene dersom du har nok sparepenger eller en veldig hyggelig kontakt i banken.