Kjøp og salg av historiske gjenstander tilknyttet bilindustrien har alltid vært en viktig del av bilhobbyen for mange samlere, og med årene har også prisene for slike objekter gått jevnt og trutt oppover, og noen har opplevd en skyhøy verdiøkning.
Som med biler så avhenger også prisen på slikt automobilia av en rekke ulike faktorer. Sjeldenhet er en opplagt nøkkelverdi, men i seg selv er ikke sjeldenhet en garanti for høy pris. Skulle du sitte på en supersjelden del til en helt alminnelig bil, så vil ikke sjeldenheten hjelpe stort. Tilhører delen derimot en Bugatti fra trettitallet snakker vi om noe helt annet.
Så er det eventuell tilknytning til ulike historiske øyeblikk. Noen personer er mer verdt enn andre rent auksjonsmessig. Har du jakken til en mekaniker som jobbet i et Grand Prix team på trettitallet, er verdien neppe så enormt høy. Har du derimot jakken til Tazio Nuvolari – trettitallets mest legendariske racerfører – er verdien ekstrem. Og slik fortsetter det. Det meste er egentlig logisk, hvis man setter seg litt inn i bilhistorien, og som med biler i skala 1:1 så kan ikke samlermarkedet få nok av alt som kan tilknyttes Enzo Ferrari.