Maserati er helt i toppen av bilmerker når det gjelder merker med lidenskap og spennende historie. Deres første bil ble bygget i 1926 for å delta i det årets Targa Florio, og det sier vel det meste. Her snakker vi ikke om noen bil bygget for å selge i store volum i et eller annet kjedelig segment, men en bil født av italiensk lidenskap og et brennende ønske om å vinne på racerbanen. Muliggjort gjennom ekstremt dyktige fagfolk med en glødende entusiasme, så langt unna store bilkonsern med gedigne styremøter (hvor konsernets suksess kun måles ut fra volumsalg og markedsandeler) som du overhodet kan komme. Opp gjennom 30, 40 og 50-tallet var Maserati et av gigantnavnene innen racing, før man etter hvert gikk over til å satse på GT-biler og sportsbiler for kommersielt salg.
På syttitallet var merket blitt en superbil-produsent med modeller som Bora, Merak og Khamsin, før man på 80 og 90-tallet satset mer på GT-biler. Økonomien var aldri den beste, og etter å ha vært innom eierskap fra Citroën, De Tomaso og Fiat (henholdsvis 1968, 1975 og 1993), tok Ferrari kontroll i 1999. Dette varte noen få år, før Fiat tok over igjen, som igjen ble til Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i 2014. Fokuset i disse årene fra 1999 og utover 2000-tallet var at Maserati skulle være et luksusmerke med flaggskipet Quattroporte, den elegante GT-maskinen Gran Turismo, luksus-SUVen Levante, sedanen Ghibli og nå nylig den litt mindre SUVen Grecale.
Men noe manglet. En virkelig sportsbil/superbil som kunne følge i de spirituelle fotsporene til legendariske Bora. Svaret ble Maserati MC20, som bygges på den berømte Maserati-fabrikken i Viale Ciro Menotti i Modena, som ble bygget fra 1937-1939, og som offisielt åpnet dørene 1.januar 1940 (hvorfor Maserati flyttet fra Bologna til Modena er en spennende artikkel i seg selv, som jeg kommer tilbake til i en egen artikkel om ikke så altfor lenge). Bygningen er lett å få øye på med det 40 meter høye Maserati-tårnet, og besøkende kommer til et elegant inngangsparti hvor det alltid står noen spennende biler utstilt, og hvor man kan kjøpe diverse klær i shoppen.
Jeg er her for en omvisning i fabrikken, hvor man altså bygger MC20. De gamle bygningene som man bruker til selve produksjonen er verneverdige, og området rundt den gamle fabrikken er oppspist av moderne bygningsmasser. Det gjør at Maserati ikke har plass til å produsere sine andre modeller her, og således er det kun MC20 som produseres i den berømte Maserati-fabrikken i Modena. Rundt 500 mennesker jobber her, og produksjonen foregår etter den japanske Kaizen-filosofien som Toyota ble legendarisk for. I korte trekk handler det om at arbeideren nede på samlebåndet må være den som tar seg av kvalitetskontrollen. Hvis han/hun da oppdager en feil, stopper man båndet og fikser feilen. Så sørger man for at denne feilen ikke gjentas. Det handler om at arbeideren blir oppmuntret til å ta ansvar for sitt eget arbeid, og at arbeideren er proaktiv med å se/foreslå tiltak/løsninger som kan forbedre produktet. I tillegg handler det om systematisering og organisering, som at de deler man trenger kommer til nøyaktig angitt tidspunkt, og i nøyaktig de mengder man trenger (overskuddslager av deler er ulønnsomt og lite praktisk), samt at man ikke produserer mer biler enn man trenger (før var det vanlig at bilkonsern sendte ut store mengder biler til forhandlere med ulike farger og ulike utstyrsnivåer slik at potensielle kunder hadde mye å velge i, men det førte også til enorme overskuddslagre av usolgte biler). For Maseratis del betyr det at hver eneste MC20 man bygger er forhåndsbestilt. For de andre Maserati-modellene har man imidlertid noen biler ekstra, dette av praktiske årsaker, da en Levante-kunde kanskje vil trenge en erstatningsbil hvis hans bil er på verksted osv.
For den som har bestilt en MC20 er ventetiden akkurat nå på 10-12 måneder. Jeg blir med guiden vår på en rundtur inn i anlegget, og det første man merker seg er varebiler som kommer med deler. Alt er nøye timet, og hvert 40.minutt kommer det leveranser med deler. Det aller meste italiensk, da det handler om italiensk ekspertise. Totalt er det 166 underleverandører som kommer med deler, og av disse er 2/3 italienske. For å klargjøre produksjonen for MC20, ble fabrikken totalt oppgradert i seks måneder fra 2019-2020. Før det ble Gran Turismo laget på denne fabrikken i 12 år.
Fabrikken består av seks kjerneområder. Karosseri-sammensetting, lakkering, motor, sammensetting av de ulike delene, testing og endelig klargjøring. Karosseriet tar form i en produksjonslinje som går som en U. Gulvet er så rent at man kan spise av det, solide LED-lys gir godt arbeidslys, og hvite vegger, samt naturlig lys fra vinduer gir et fint arbeidsmiljø. De gule robotene som dominerte sist jeg besøkte fabrikkanlegget her (i 2003 hvis jeg ikke husker feil), er nå erstattet av såkalte AGV (automated guided vehicles) som flytter bilene fra arbeidsstasjon til arbeidsstasjon. Der ser jeg nydelige karbonfiber monocoques (levert av Dallara), som får boltet fast subframes i aluminium foran og bak, fulgt av SMC kompositt-paneler, før karosseriene går gjennom en «dagslystunnel», hvor folk med særdeles fintunet måleutstyr og under skinnende sterkt lys finsøker alt for å se etter den minste lille feil. Så blir karosseriene fraktet til en egen bygning for lakkering, samtidig som arbeidere jobber med å sette sammen motorer i en annen bygning. En 3-liters V6 biturbo på 630 hk, som heter Nettuno.
Etter at motorer er kommet på plass, ser jeg at bremser og fjæring kommer inn på arbeidsstasjon 12 i bygningen hvor jeg først var, før bilene får sitt nødvendige påfyll i form av alle væsker og oljer som den skal ha. Så er det tid for de mer spesifikke delene hvor kunder har bestilt ulike tilvalg, før bilen gjennomgår nødvendige tester som involverer elektronikk og regnstormkammeret for å sjekke bilen for lekkasjer, samt noen brutale akselerasjonstester opp gjennom girene på den statiske rullebenken.
Her ender min rundtur, men før bilen leveres til kunden blir den også kjørt rundt 40 km på landeveien for å se om det skulle være noe som er galt. Deretter er bilen klar for levering til den spente kunden som en av 30 biler hver uke. Den som ønsker det kan komme til fabrikken for å få bilen levert, eller så kan han/hun hente bilen hos sin lokale forhandler. For den som skulle ønske å se produksjonen av MC20 på nært hold, kan du kontakte fabrikken som tilbyr fabrikk-omvisning for 50 Euro, og du trenger ikke være Maserati-eier for å benytte deg av tilbudet. Her er det bare å kaste seg på første fly til Modena!