Lancia er ett av tidenes viktigste og mest legendariske bilmerker. Fra sin fødsel i 1906 skapte de seg etter hvert et navn som både teknologisk oppfinnsomme og med kvalitetskrav som få konkurrenter kunne matche. Men dette gjorde det vanskelig å forbli økonomisk lønnsomme, og i 1969 overtok FIAT konsernet. Det gikk bra de første årtiene, og Lancia utmerket seg særlig i rallysammenheng, hvor de innkasserte seier etter seier. Etter 1992 trakk man fabrikkteamet ut av rallysporten, og deretter virket det som FIAT helt mistet interessen for merket.
Manglende investeringer gjorde sitt. Fra å ha solgt 300.000 biler i 1990 var salget i 2010 på under 100.000 biler, og åtte år senere under 50.000 biler. Et lite forsøk på en relansering kom i 2009, men som endte som det mest skammelige kapittelet i merkets historie, da FCA (Fiat Chrysler Automobiles) valgte å selge Chrysler-produkter som Lancia i Europa. Det ble selvsagt en fiasko, og man valgte deretter å helt overse Lancia. Da FCA la fram sin business plan i 2014, og sin femårs-plan i 2018 var ikke engang Lancia nevnt i noen av planene.
"We realized the Lancia brand has no appeal outside of Italy," uttalte sjefen for FCA, Sergio Marchionne i 2014. "It has no heritage neither in Europe nor in the U.S." Det var en påstand mange ikke skjønte noe av, men det var tydelig at Marchionne ville satse alt på Alfa Romeo, og ingenting på Lancia. FCA pøste penger inn i Alfa Romeo for å gjøre det til en BMW-rival, mens Lancia kun overlevde ved å produsere en eneste modell: Ypsilon. Den lille bybilen blir fortsatt solgt i Italia, men der selger den til gjengjeld godt, og i 2019 solgte Lancia flere Ypsilon i Italia, enn Alfa Romeo gjorde totalt sett for alle sine modeller i hele det europeiske markedet, til tross for den mildt sagt skjeve pengestrømmen de to merkene mottok fra moderkonsernet.
Heldigvis for Lancia overlevde merket takket være lille Ypsilon, og etter at Stellantis overtok Lancia i 2021, har det kommet ut optimistiske toner om merkets framtid: «Lancia is an iconic brand, which will be restored to its central historical position in Europe, leveraging on its huge potential», uttalte merkets nye sjefsdesigner Jean-Pierre Ploué i 2021.