Stellantis, Lancias moderfirma, har gått ut med nyheten at den nye Lancia Ypsilon Rally 4 HF vil gjøre at merket på nytt vil kjøre Rally. Mange assosierer Lancia sterkt med rally, selv om de ikke har kjørt mesterskap på over 30 år.
Det legendariske merket vender tilbake til sine røtter, men foreløpig på lavere nivå.
Stellantis, Lancias moderfirma, har gått ut med nyheten at den nye Lancia Ypsilon Rally 4 HF vil gjøre at merket på nytt vil kjøre Rally. Mange assosierer Lancia sterkt med rally, selv om de ikke har kjørt mesterskap på over 30 år.
Lancia har tidligere vært inne i rally-verdenen med ikoniske biler som Delta HF Integrale og Stratos, og har en lang liste med suksessfulle sesonger. Deriblant 15 WRC-titler, 3 konstruktørtitler, samt sammenlagtseiere i Endurance World Championships. I 1991 stoppet dog Lancia med rally-satsingen. Det var helt frem til nå. På en måte. Foreløpig skal Ypsilon Rally 4 HF konkurrere, som navnet kanskje tilsier, i Rally 4-kategorien.
Den nylanserte bilen er satt opp for framhjulstrekk, og havner i en kategori med mange juniorer. Rally 4 HF vil med andre ord ikke konkurrere i WRC, men det er uansett gledelig å se merket tilbake i Rally. Kanskje er det starten på en videre satsing på høyere nivå senere også?
Ypsilon Rally 4 HF er forhjulsdrevet, og har en 1,2 liters turbo-motor med 3 sylindre med fire ventiler per sylinder, og 212 hestekrefter. Effekten flyter gjennom en 5-trinns mekanisk girkasse, og den er også utstyrt med mekanisk diff-brems. Den har også fått seg en «Lancia Corse HF» logo og klassiske dekaler. En pakke som er en moderne tolkning av merkets historiske grafikk fra den tiden de dominerte rally-verdenen.
- Lancia har alltid vært i folks hjerter, spesielt på grunn av sin historiske konkurranse-sjel representert av ikoniske modeller som gjorde merket til et av de mest suksessrike gjennom rally-historien. Det sportslige hjertet starter å slå igjen i dag. De som blir fan av dette vil nok også bli Lancia-kunder i fremtiden, forklarte Luca Napolitano, sjef for Lancia.
Annonseringen av rally-satsingen var dog ikke den eneste nyheten som ble sluppet. Lancia kommer også til å produsere HF-versjoner, altså sportslige utgaver, av alle sine kommende biler. Den første kommer til å bli Ypsilon HF, som kommer på markedet i mai neste år. Denne bilen blir helelektrisk med 240 hestekrefter, og en 0-100 km/t tid på rundt 5,8 sekunder. HF-versjonen kommer med senkede fjærer, breiere sporvidde, og et mer muskulært design. Det er også annonsert HF-modeller for Gamma og Delta-modellene.