- Det eneste som mangler er lukten av bensin, sier Takashi Watanabe.
Lexus har bekreftet at de jobber med en manuell girkasse for sine fremtidige elbiler. Teknologien vil prøve å gjenskape følelsen å skifte gir i en tradisjonell bil. Ifølge sjefsingeniør hos Lexus, Takashi Watanabe, kom ideen etter en diskusjon med resten av sitt ingeniør-team angående hva de likte best med biler med en tradisjonell forbrenningsmotor. Manuell giring seilte opp som det de savnet mest.
For til tross for den flate dreiemomentskurven en elektrisk motor lager, så ble Lexus-ingeniørenes stemme likevel hørt. Watanabe forteller at prosjektet har vært så gøy at de har satt av tre år på å fullføre det, og forteller videre at teknologien ikke nødvendigvis bare blir for «show».
Japanerne har allerede montert den simulerte girkassen på en prototype av den elektriske Lexus UX300e, og har vist frem at den faktisk fungerer under en presentasjonsvideo. Her får man blant annet et ganske fornøyelig klikk for hvert girskift, samt falsk motorlyd. Se delen av presentasjonen der Lexus tester girkassen her:
Prototypen kommer med tre pedaler og fungerende girspak, samt en turteller som skal prøve å gjengi «turtallet» i den elektriske motoren. Den falske motorlyden følger også turtelleren som gir føreren enda bedre oversikt over når man skal gire, og bilen kan faktisk «kveles».
En annen spennende funksjon er at den elektriske motoren kan mappes til å replisere forskjellige biler. Sammen med software-baserte innstillinger kan du teknisk sett få velge mellom et mangfold av bilmodeller som du vil kunne improvisere. - Det eneste som mangler er lukten av bensin, påstår Wawanabe.
Lexus sin CEO, Koji Sato, har tidligere fortalt at deres ledende teknologier vil bli puttet i deres fremtidige konsept, Lexus Electrified Sport Concept. En modell som blir et utstillingsvindu for Lexus sine fremtidige kjøreegenskaper, og Lexus sin kjøresignatur. Denne girkassen er vel fort noe vi får se i nettopp den bilen, eller?