Lynende kjapp pickup - 2001 Ford SVT F-150 Lightning
Lekker sideprofil
Lynende kjapp pickup - 2001 Ford SVT F-150 Lightning

Lynende kjapp pickup - 2001 Ford SVT F-150 Lightning

Da alle kompisene drømte om Toyota Supra og Dodge Charger, hadde Stians øyne landet på noe helt annet.

Det hele startet med bestefarens 1969 Ford Fairline. Stian Gundersen Bognerud klarte ikke la være å glane når han var med bestefar ut i garasjen. Lyden av V8 og alle luktene slike biler kan assosieres med, ble som vi alle kjenner en uimotståelig miks for en ung gutt. Bilfilmer spilte også en stor rolle for utviklingen av Stians bilinteresse, da spesielt bilfilmen The Cannonball Run fra 1981. Andre bilfilmer som skulle ha mer direkte innvirkning på hva som skulle bli Stians drømmebil var, tatt hans unge alder i betraktning, ikke overraskende «The Fast and The Furious» fra 2001. Dette er en film som har forvandlet mange unge gutter til å bli ihuga bilentusiaster. De fleste som så den filmen forelsket seg enten i karakteren Brians Toyota Supra eller Dominics Dodge Charger. Stian la derimot merke til noe helt annet.
- Karakteren Brian har en arbeidsbil som har en kort, men ganske viktig sekvens i filmen. De har bestilt et lass med deler for å bygge opp denne Toyota Supraen og trenger å få fraktet disse tilbake til verkstedet. Da lesser de full en Ford SVT Lightning med deler og kjører tilbake. I den scenen hvor dette vises ser vi en rød Lightning midt i bildet med deler som tyter både over taket og på siden av bilen. Rundt den kjører andre biler som på denne tiden var topp moderne styla, blant annet en R33 Skyline, en RX-7 og en Volkswagen Jetta. Jeg synes denne bilen var så kul at jeg bare måtte ha en når jeg ble gammel nok, forteller Stian.
Før dette skjedde fortsatte Stian å dyrke hobbyen med biltreff både lokalt og rundt omkring på østlandsområdet. På et biltreff i Fredrikstad fikk han sett en 1968 Chevrolet Chevelle som dro på bakhjulene ut fra treffområdet. Da fikk han griller i hodet og konfirmasjonspengene ble brukt på en 1968 Chevrolet Nova. Den ble demontert og det ble planlagt det Stian selv kaller en restaurering på «Chip Foose-nivå», så den ble delt i molekyler. Den bilen står slik enda, men er nå gitt til Stians søster som gave.

Drømmebilen
Stian hadde fulgt med markedet på Ford SVT Lightning lenge og hadde derfor god oversikt over det som lå ute. Han lå som gjedda i sivet og ventet på det riktige tilbudet. Romjula 2021 dukket dette opp og Stian kastet seg rundt for å sikre en god handel.
- Jeg fikk nesten bilen kastet etter meg. For å sjekke litt rundt bilen ringte jeg Richard Andersen for å spørre litt hva han tenkte, og han mente dette var en bra bil. Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe den. Bilen sto i Stavanger og dette var midt under stormen Gyda, så jeg pakket vinterdekk i bilen og dro nedover for å ta med Forden hjem. Det ble en veldig fin tur hjem i fint snødriv, sier Stian.

Om du heller vil lese om elektrisk Lightning, kan du gjøre det her!

Den første Ford Lightning ble lansert tilbake i 1993 og skulle ta opp kampen med GMC Syclone og Chevrolet 454 SS. Denne ble produsert mellom 1993 og 1995. Andre generasjon Ford SVT Lightning var en sportsutgave av tiende generasjon Ford F-150, produsert mellom 1999 og 2004. Som navnet avslører var Fords spesialavdeling SVT (Special Vehicle Team) med på utviklingen av denne bilen. De tok en F-150 regular cab med bakhjulstrekk og 2 meter lang platt. For å forbedre kjøreegenskapene ble bilen senket både foran og bak. Foran ble den senket en tomme og fikk et 31mm stabilisatorstag, mens den ble senket to tommer bak og fikk et 23mm stabilisatorstag der.

Mellom 1999 og 2001 ble det brukt Monroe dempere, mens Bilstein fikk æren fra 2001 til 2004.  Som maskinist gikk Ford for sin 5,4 liters Triton SOHC V8 med en Eaton M112 kompressor. Ved lansering produserte denne oppskriften 360 hestekrefter, men ble senere økt til 380 hestekrefter. Andre ting SVT kastet på den er en modifisert 4R100 firetrinns automatkasse, Eaton Detroit Locker differensial, oljekjøler på girkassen, bedre kjøling, større batteri og skivebremser med ABS hele veien rundt. Det ble også gjort noen kosmetiske endringer på blant annet fronten. Totalt ble det produsert rett over 28.000 utgaver av denne bilen de seks årene den ble produsert.

Litt grovere enn originalt
Bilen Stian kjøpte er en 2001-modell som ble importert i 2016 og førstegangsregistrert på Gro Sundli Mydland det samme året. Stian tok over som andre norske eier januar 2022. Opprinnelig er bilen sølvfarget, men har blitt lakkert etter den kom til Norge i den flotte Rootbeer-brunfargen den har i dag, med lekker gull- og kobberpearl i seg. Stian vet ikke hva som er gjort med motoren, men han vet at det er byttet drev på kompressoren, så den er kvassere enn originalt, også er det lagt inn et tune på bilen. Det er også satt på et rustfritt eksosanlegg på den fra OBX-R, samt polyforinger i understellet.

- Bilen i seg selv er mye det jeg ønsker den skal være, men jeg har byttet lyktene på den rundt om med mørkere innmat for å gi den et litt sintere utseende. Det passer dessuten mye bedre med den mørke lakkfargen. Fremover nå så er det en del på lista som må bli tatt litt pø om pø. Da kan jeg nevne at jeg har først og fremst behov for å få pulverlakkert felgene i en farge som gjør at det ikke ser ut som de er skitne av bremsestøv, slik det gjør nå. Så er det nytt innsug, ny intercooler og oppgradert kjølesystem samt et enkelt gasspjeld som drar inn litt mer luft. Et nytt tune må vel til da, også bør jeg vel ta en runde på bremsene med det samme. Jeg får ta det litt etter litt, sier Stian som har brukt bilen både sommer og vinter, men han påpeker at han kjører kun på tørre vinterveier og bruker saltnøytraliserende middel etter hver vintertur.