Mopar med elektrisk Plymouth GTX på SEMA
Ganske så clean å se til, men drivkilden vil nok provosere noen.
Mopar med elektrisk Plymouth GTX på SEMA

Mopar med elektrisk Plymouth GTX på SEMA

Vil entusiaster reagere positivt på elektrisk framdrift i sekstitallets muskelbiler?

Stellantis satser hardt på elektrisk framdrift i sine biler, og det gjelder også i høyeste grad for Dodge som er selve muskelbilmerket. Hemi-motoren og V8-motorer forsvant ut av bildet etter fjoråret, men man har fortsatt ambisjoner om å lage muskelbiler i årene som kommer, bare at disse vil ha elektrisk power om bord, som nye Dodge Charger Daytona.

Som et ledd i dette har Mopar med seg ett elektrisk restomod-konsept på SEMA i form av en 1967 Plymouth GTX ombygget til eldrift. Dette for å vise bilhobbyen at fremtiden ifølge Stellantis vil dreie seg om elektriske restomod-bygg, og at folk kan kjøpe deres e-Crate pakker for å gjøre nettopp det.

Plymouth GTX Electromod Concept som bilen kalles har en 400-volt, 250 kW elektrisk modulenhet (EDM) hentet fra Charger Daytona i fargen Mopar Blue, som er det første du ser når du åpner panseret. Elmotoren driver bakhjulene. Power kommer fra fire batteripakker som hver veier 104 kg, så totalt får bilen 416 kg i batteripakke-vekt. Tre av batteripakkene befinner seg i en custombygd aluminiumsenhet i bagasjerommet, mens den fjerde befinner seg helt foran i bilen bak grillen for bedre vektfordeling.

Elpakken med batterier og motor er en såkalt e-Crate powertrain, og er beregnet for alle B-body og E-body. Rekkevidde er oppgitt til 400 km. Ytelser er ikke oppgitt, men med 335 hk totalt vil bilen sparke rimelig godt fra seg. Bilen sitter også lavere enn en original GTX, panseret er av karbonfiber, hjulbuene bak er bredere og støtfangerne foran og bak har blitt enklere, mens alt av krom er blitt fjernet.

GTX Electromod har utover dette fått BTG 18-tommere i magnesium, som har Pirelli P-Zero gummi rundt seg, mens skivebremser fra Wilwood er på plass. Forsetene er hentet fra en Jeep Wrangler, og custombygd midtkonsoll og dashbord med digitale instrumenter, samt et moderne ratt (i gammel stil) har funnet veien inn i kupeen.

Enn så lenge er ikke denne e-Crate pakken tilgjengelig å kjøpe fra Mopar, men om den skulle bli det gjenstår det å se hvordan markedet vil reagere. Bygget er naturlig nok godt gjennomført, men erfaring viser at mange entusiaster er skeptiske til å ta steget til muskelbiler med elektriske krefter. Ikke så rart kanskje, all den tid V8-motoren med dens særpreg er selve hjertet i enhver muskelbil.