Nissan mot stupet?
Nissan mot stupet?
Nissan mot stupet?

Nissan mot stupet?

Det går i kraftig unnabakke for den legendariske bilprodusenten.

Det er tøffe tider for den japanske bilprodusenten Nissan. Forrige uke ble nye tall for firmaets økonomi publisert, og det er dyster lesing. Nissan har gitt oss bilmodeller som Skyline, Fairlady Z og GT-R, men de har nå helt andre ting å tenke på enn sportsbiler. Profitten sank med hele 99% i forrige kvartal, mens nybilsalget sant med 5,5% i august. Dette er altså den femte måneden på rad at Nissans salgstall går nedover.  Hovedutfordringen er dårlig salg i USA og Kina. Spørsmålet nå er om de klarer å snu den negative trenden.

Hovedutfordringen med at det er dårlige salgstall i USA og Kina, er at det er de to hovedmarkedene Nissan har. I Kina gikk salget ned hele 24% i august. Noe av dette var forventet, da de har stengt en fabrikk i Kina, samtidig som kinesiske bilmerker er mye bedre utstyrt enn Nissan sine konkurrerende modeller.

Amerikanske problemer
I USA er konkurransen fra Kina mindre, men der har de andre utfordringer. Amerikanere ønsker i større grad hybridbiler, noe Nissan ikke tilbyr. I tillegg er majoriteten av bilflåten nå ganske gammel. Chevrolet, Ford, Kia, og Hyundai kommer jevnt og trutt med nye modeller, mens Nissans biler gjerne er over 5 år gamle.  

Amerikanske forhandlere kjenner nå dette på kroppen. Selv om de har økte reklamebudsjetter, så har salget tapt seg 70% det siste året. Det gjør at forhandlerne i USA nå sliter med å få ut 2023-modellene av butikkene sine. Det er dårlig business.

Kan de snu dette?
Nissan skal lansere åtte nye modeller i USA innen 2028. Disse skal i stor grad være hybrider og elektriske biler, men spørsmålet er om det er «too little, too late»? Toyota og Ford er allerede langt fremme i løypa på hybridsiden, samtidig som Tesla og Rivian fortsatt dominerer elbil-markedet i USA. Veien Nissan nå er på vei inn i er kronglete, vanskelig og ingen vet hva som venter rundt neste sving. Vi får bare håpe at den legendariske bilprodusenten har noen triks i ermet som kan gjøre at de fortsatt har livets rett. De har tross alt vært ett av de mer spennende merkene i verden de siste 40 årene.