Norges feteste firmabil – 1957 Volvo Duett
Norges feteste firmabil – 1957 Volvo Duett
Norges feteste firmabil – 1957 Volvo Duett

Norges feteste firmabil – 1957 Volvo Duett

Det er kanskje ikke den mest praktiske firmabilen som finnes, men den vekker utvilsomt oppmerksomhet!

Hos Kvernmo Tak i Brumunddal går det som må være en av landets kuleste firmabiler. Denne er kjøpt inn av sjefen, Jon Kvernmo, på forslag fra Odd Ivar Aas Aaram. Har du vært på diverse utstillinger, eventuelt leser AMCAR Magazine, så har du allerede sett Odd Ivars bil. En vanvittig Corvette C5, skamsenket med hjemmebygget widebody, snowboard-spoiler og en latterlig senk. Han er også mannen bak Duetten du i dag skal få presentert.

Se også video av Lars Olas gjennomførte 1967 Volvo P210!

Odd Ivar er nemlig ansatt hos Kvernmo Tak. Da han så denne Duetten ligge ute for salg på Facebook, sendte han en link til sjefen sjøl med følgende spøkefulle spørsmål:
«Kan ikke jeg bare drite i å kjøpe ny Mercedes Vito, og heller handle denne Duetten å bruke som firmabil»
Svaret han fikk ble han ganske overrasket over:
«Jo! Kjøp den!»
Odd Ivar ble stille et par sekunder før Jon igjen manet på:
«Jeg er seriøs. Kjøp den!».
- Jeg skjønte fortsatt ikke om han var ved sine fulle fem, så jeg måtte ringe for å trippeltsjekke. Og jo da, han ville ha bilen. Han visste allerede at jeg skrur på alskens biler, så om jeg tok ansvar for bilen så skulle jeg få kunstnerisk frihet rundt den. Jon minnes nemlig sin bestefars Duett, og det viste seg at han egentlig har hatt en liten drøm om å kunne skaffe noe sånt innen firmaet. Dermed ble det Duett varebil på impuls i 2020, ler Odd Ivar, og legger til:
- Jon er jo en skikkelig bilmann. Han har jobbet som bilmekaniker, og som 16-åring kjøpte han seg en Opel Ascona A. Nå har han kjøpt seg Ascona A igjen. Det sier vel litt om at han hvor han står i bilverdenen, så det er kanskje ikke så rart at vi to har funnet hverandre!

Les også: Nord-Korea står bak tidenes største biltyveri fra Volvo!


Vi må vel ta en kjapp gjennomgang på hvem denne Odd Ivar Aas Aaram er også! Fyren har alltid hatt en småtullete tilnærming til bil. Han vokste opp på Sunndalsøra, og lå allerede som liten unge i blomsterbedet til sin mor og fargela lekebilene sine. Bilmodifiseringen startet med andre ord tidlig. Det ble Granada med kappafjær som første bil. Etter hvert ble det en tur i militæret, og fritiden gikk mellom tjeneste, hjembygda og turer til Molde. Sistnevnte sted flyttet han etter hvert til.
- På den tiden skamsenka jeg alt jeg kom over, og fikk blant annet en kobberfarget Audi A8 med svære hjul og luftfjæring på trykk i både Bilsport, Gatebil og VW Performance. Så ble det amerikansk i form av en 64’ Impala og en Dodge Van, og da kom jeg naturligvis i nærmere kontakt med gjengen i Moldestuket, forteller Odd Ivar.
Ved årtusenskiftet møtte han kona, Kristin, og sammen flyttet de sørover, og bor nå i Raufoss.

Tilbake til Duetten. Volvoen er en 1957-modell, og det som er litt ekstra morsomt er at den ble solgt ny i Norge, nettopp som firmabil. Historien ellers er litt ukjent, men for 13 år siden gikk bilen til Skogn utenfor Levanger, og til Kjell Harald Friberg. En mann vi allerede er kjent med her på Refuel, da vi har laget en videosak på hans Volvo Amazon. Har du sett den videoen, så er det kanskje ikke helt overraskende hvordan Duetten hadde blitt i hans eie. Hjemmesnekret luftfjæring, da lakkert i helgrått, og ombygging i fri form ut ifra hvilke deler man fant på gården. Men nå går den altså igjen, slik som i 1957, som firmabil.

Det første Odd Ivar og Jon ville gjøre var å få bilen patinert. Ikke så enkelt kanskje når den er lakkert i grunningsgrå, men etter mange i år i bransjen så har Odd Ivar lært seg et par gode triks.
- En håndverkerbil av dette kaliberet skal være skikkelig raggete, så vi måtte få frem den stilen på et vis. Jeg slipte bilen ned til stålet, og tilførte en blanding av salt, eddik og vann. En skikkelig dundermiks på plant stål! Ordentlig hurtigpatinering. I tillegg kjørte jeg på med gassbrenner for å videre maksimere effekten, og over natten hadde den blitt rødbrun og fin. Til slutt toppet jeg alt med matt klarlakk for å bevare alt slik det hadde blitt. Da det var gjort var det klart for logoer. Her var ikke jeg superstødig, men etter fem, seks forsøk på døren satt logoen fint der. Bak fikset jeg med sjablong fra et reklamebyrå, og håndmalte det derfra. På siden står det «Imperbel» som er det gamle navnet til Derbigum, som er hovedleverandøren hos Kvernmo Tak. I tillegg har den fått seg litt pin striping. Disse ble malt live under Midtnorsk Motorshow i Ålesund av Oslo Skiltmaler. Han fikk frie tøyler på bilen, og det ble rett så fint om jeg får si det selv, smiler Odd Ivar.

Luftunderstellet er egenkomponert, og det er også satt inn en B20-motor som er lett frisert. Akkurat hva som er gjort med både girkasse og motor er rett og slett ikke så lett og vite da drivlinjen stort sett «ble funnet frem fra bak låven» hjemme hos forrige eier.
- Den har dog en utveksling fra helvette, så det er ikke hyggelig å ligge noe mye over 75 kilometer i timen, ler Odd Ivar.
Bremsene er originale tromler, og Odd Ivar har kjøpt inn et enkelt sett med American Racing-felger på 8 x 18 med ET0. Eksosen er hjemmesnekret og bygget langs siden av rammen for å få plass til den voldsomme senkingen. I tillegg er det montert småting som en gangstercaps og ei grind for å matche resten av stilen. Innvendig er det slitt og røft originalinteriør. Det er for så vidt greit, slik at man som håndverker ikke blir veldig redd for å bruke den som arbeidsbil!

Se også videoen på Svein Kåre sin gjennomførte 1969 Volvo Amazon!

For øyeblikket er bilen mest for pynt og for reklame for bedriften, men planen etter hvert er å få bilen opp å gå skikkelig.
- Jeg har nytt luftfjæringssett liggende klart, og jeg har også en framaksel med skivebremser klar til montering, så det blir litt forbedringer i vinter om tiden strekker til. Sett bort fra utvekslingen er den jo dritgod å kjøre! Bilen var som nevnt på Midtnorsk Motorshow, og har også vært på Stjørdal Motorshow, samt et par lokale treff. Ellers så vet vi også at Derbigum har vært veldig nysgjerrige på bilen, og ymtet frampå at de gjerne skulle hatt en lignende bil bygget for å selv kunne bruke som promotering. Det gidder jeg nok ikke, men de skal få låne denne når de vil, ler Odd Ivar, og fortsetter:
- Målet til slutt er jo at det skal bli en bil som kan brukes til vanlig, enten det er på faktiske oppdrag, møter, forelesninger eller stander med firmaet. Den er skapt for å skape oppmerksomhet og å fenge litt. Så langt har den også gjort det, så vi er godt på vei allerede, avslutter den blide bilbyggeren.