Nye BMW M5 veier mer enn en Ford pickup
Nye BMW M5 veier mer enn en Ford pickup
Nye BMW M5 veier mer enn en Ford pickup

Nye BMW M5 veier mer enn en Ford pickup

Det positive er at den har totalt 717 hestekrefter.

BMW har nettopp lansert sin nye M5 som har firehjulstrekk, og en hybridpakke som består av en twin turbo-matet V8 og en elektrisk motor. Den vil kun komme som plug-in hybrid og er basert på den nyeste 5-serien. I begynnelsen vil den kun komme med en utstyrspakke, men du kan kjøpe til ting som keramiske bremser, M Drive Professional-pakken som gir flere kjøremoduser og du kan også kjøpe en økt toppfart fra 250 kilometer i timen til 305 kilometer i timen.

Motoren er en 4,4 liters V8 med nevnte twin turbo-system, i tillegg kommer den elektriske motoren. Til sammen 717 hestekrefter, noe som er et hopp på drøyt 100 hestekrefter opp fra forrige generasjon M5. Bak motoren henger en åttetrinns automatkasse. Firehjulstrekken er standard, men det skal gå an å få moduser som justerer hvor mye og hvordan firehjulstrekken griper. Adaptive dempere, styring på alle fire hjul og store bremser er standard. 0-96 kilometer i timen går unna på 3,4 sekunder, mens forrige generasjon M5 klarte samme sprint på 3 sekunder, det til tross for at den mangler hundre hestekrefter på sin nye lillebror.

Innvendig er den i stor grad lik en vanlig 5-serie, men med tydelige endringer slik at du ikke tar feil om at det er en M5. Rattet, setene og to svære, røde girspaker bak rattet for den såkalte «F1-giringen» og mange kombinasjoner av farger og materialer er tilgjengelig for interiøret. Prislappen på denne herligheten er på hele 120.675 amerikanske dollar, eller omtrent 1,3 millioner norske kroner. Dette før avgifter og slikt som er med på å dra opp bilens pris enda litt til. Du må derfor forvente å bla opp ganske mye penger for en slik bil. Soltaket og Bowers & Wilkins lydsystemet er standardutstyr på nye M5, men du kan betale litt ekstra for å få et karbonfibertak til fordel for panoramataket, noe som sparer en del vekt. Og nettopp vekt er det mest omdiskuterte på nye M5.

M5 har i all sin tid vært en litt stor og sportslig bil med mye effekt, og gradvis har vekten økt etter som utstyrsmengde, sikkerhetskrav og lignende har forandret seg med årene. I snitt har en M5 økt med omtrent 67 kilo fra forrige modell. En ganske naturlig økning. Nå har det derimot tatt en drastisk vending. Nye G90 M5 veier hele 463 kilo mer enn forgjengeren. Da hjelper det fint lite med 100 hestekrefter mer. Totalvekta på den nye M5en er hele 2445 kilo. Til sammenligning så veier en 2024 Ford F-150 Supercrew 4WD bare 2241 kilo. Det er altså en diger pickup med en 3,5 liters V6 motor med fem seter. Det spørs med andre ord om M5ens partytriks med å være en grom sedan for både Autobahn og banebruk er historie.