Oilstainlab HF-11 vil kunne bytte motor fra forbrenning til el etter humøret ditt.
Oilstainlab HF-11 vil kunne bytte motor fra forbrenning til el etter humøret ditt.
Oilstainlab HF-11 vil kunne bytte motor fra forbrenning til el etter humøret ditt.

Oilstainlab HF-11 vil kunne bytte motor fra forbrenning til el etter humøret ditt.

Tvillingene Nikita og Iliya Bridan har skapt et firma med ett mål for øye: å skape en unik superbil.

Tvillingbrødrene Nikita og Iliya Bridan har begge jobbet som designere, og til sammen har de jobbet for både Acura, Cadillac, Genesis, Honda og Toyota. I 2019 tok de dog et noe spenstig valg. De skulle skape sitt eget superbilmerke. De skapte overskrifter i da de tok med sitt første konsept, «Half11» til Goodwood. En bil som lignet mer på en uferdig prototype for en 1960-talls LeMans-bil enn noe annet. Bilen skapte mye interesse, og ifølge Nikita kom det folk bort til han etterpå og spurte når man kunne kjøpe en slik bil. Det førte videre til tanken om å lage en produksjonsbil, selv om det er kanskje å dra begrepet noe langt. Det blir nemlig ikke laget flere enn 25 eksemplarer av HF-11. Brødrene, som holder til i California, startet så med å sette sammen et team, en fast designprosess, og en ambisiøs plan om å ha en kjørende prototype klar til våren 2025. Derfra skal de 25 produksjonsbilene produseres. Slik så det ut da «Oilstainlab Half11 kjørte på Goodwood:

Det første som slår en, er det unike utseende. For mens andre så hyperbilmerker ofte kan ligne litt på hverandre med sine skarpe linjer og moderne kanter, så har Oilstainlab (kuleste firmanavnet på lenge, forresten?) gått mer mot det runde. En slags oppjasset blanding av en 911 og en Elise er kanskje en brukbar referanse?

Over til det tekniske. Bilen skal bli en bakhjulsdrevet, midtmotor-bil med custom carbon-fiberchassis bygget av de samme som produserer Ford GT. Karosseriet blir levert i kompositt, noe som skal hjelpe Oilstainlab med å få totalvekten ned til målet som er 907 kg. Akkurat det er spennende greier, for lav vekt er ofte minst like mye verdt som antall hestekrefter. Subframe vil bli produsert i Docol R8-stål, som skal støtte opp understellsdelene som blant annet består av justerbare dempere fra Öhlins Racing. I løpssetting vil bilen få 18-tommers felger, mens gateversjonen blir gjort klar med 19 tommere foran og 20 bak. Undersiden bak har forblitt åpen uten unødvendige fangere, til fordel for en gigantisk diffusor.

Når det kommer til motoriseringen så skal HF-11 komme i to versjoner, alt ettersom hva kunden ønsker. Den ene kommer med en forbrenningsmotor, 4,5 liters flatsekser på 650 hestekrefter og rødlinje på 12 000 rpm! Denne blir for entusiasmens skyld koblet til en manuell girkasse. Deilig! Den andre versjonen skal pumpe ut 860 hestekrefter, og vil bli en elektrisk utgave. Det mest spennende her er at motorene skal være så enkle å bytte at man kan gjøre det i egen garasje, og at man derfor kan kjøre på strøm eller bensin etter hvordan humøret er den gitte dagen. Ideen kommer fra Nikita, som forteller til Car and Driver at det er ikke bare motoren som byttes, men subframen med motoren i. Ideen fikk han etter å ha sett LeMans i 2000, da Audi byttet en hel bakre subframe under løpet på kun fire minutter.
- Ideen er tullete, jeg vet. Det høres kanskje ut som en idiotisk ide, men det er det vi driver med. Batteriteknologi har blitt såpass bra at den kan pakkes omtrent likt som en forbrenningsmotor. Vekten er til og med ganske lik, forteller Nikita.

Du har selvfølgelig gjettet det allerede: Denne bilen blir ikke billig. Beregningen så langt med dagens kurs og før avgifter og moms vil komme seg på 24,7 millioner kroner. Da er det i det minste hyggelig å vite at om du absolutt ikke ønsker å ha med den elektriske motoren montert på en ekstra subframe, så vil det bli mulig å kjøpe uten. Da blir prisen bare 19,3 millioner kroner.