Ringbrothers med 1200 hestekrefters Buick Grand National
Ringbrothers med 1200 hestekrefters Buick Grand National
Ringbrothers med 1200 hestekrefters Buick Grand National

Ringbrothers med 1200 hestekrefters Buick Grand National

Buicken er Ringbrothers raskeste bil noensinne, og ble lansert under årets utgave av SEMA

SEMA er over for i år og en av de store snakkisene har vært Ringbrothers Grand National, døpt «Invadr». Ringbrothers, som holder til i Wisconsin, er spesialister på ombygning og har bygd utrolig mange lekre biler, blant annet norske Erlend Christoffersens Dodge Charger. De bygger vanligvis eldre biler, men har nå gått løs på en «moderne» 1987 Buick Grand National.

Grand National er egentlig en Buick Regal og ble introdusert i februar 1982 med en 4,1 liters V6 på usle 125 hestekrefter. Du kunne også få den med turbo. Da var slagvolumet 3,8 liter og effekten havnet på 175 hestekrefter. Etter hvert som årene gikk ble også effekten høyere, og i 1987 kom den aller siste utgaven kalt GNX (Gran National Experimental). Buick påsto effekten i denne var på 280 hestekrefter, men her har Buick undervurdert sin egen motor. Det har blitt bevist at disse bilene havner over 300 hestekrefter om du tar de med på en effektmåling. Litt av grunnen for at disse bilene har blitt så populære er at de ser utrolig barske ut, i tillegg til at de er imponerende i lyskryssracing. På dragstripa var Buicken raskere enn Ferrari F40 og Porsche 930. De kjempet dermed om å være den raskeste produksjonsbilen i verden fra 0 til 100 kilometer i timen. At de kom i svart lakk gjorde at de visuelt var litt «bad ass».

Etter 4900 arbeidstimer har nå Ringbrothers forvandlet en slik 1987 Buick Grand National om til et beist. De har gjort en totalforvandling på bilens karosseri, for en slemmere og glattere look. De har fjernet gummifangerne og erstattet de med nye i rustfritt stål, som er bygd om for å følge designet på bilen bedre. De har også benyttet seg av karbonfiber på panseret (som er inspirert av Cadillac ATS-V), på sidespeilene og leppa på bagasjelokket. De har bygd om understellet til four-link med justerbare Penske-dempere, Brembo bremser med karbonkeramiske bremseskiver og HRE-felger. De har også montert luftjekker på bilen, slik at du med enkelhet kan skifte hjul fort. Interiøret har fått seg en real customjobb også, med detaljer i karbonfiber, Invadr-logo, digitalt instrumentpanel og firepunktseler. I bagasjerommet er det bygd et nytt interiør av karbonfiber, med to nitrogentanker som er en del av luftjekkene.

Selve stjernen i det nye bygget sitter under panseret. Det er fremdeles en 3,8 liters turbomatet V6-motor som står der, men den er forsterket og bygd om i alle ender. Firmaet som har gjort denne jobben heter Duttweiler Performance og holder til i California. Noe av det Duttweiler har gjort er å sette på portede aluminiumstopper, en Bryant Racing billett-veiv og to Precision GEN 2 62mm turboer. For at det ikke skal bli for brutalt etter veien er det «bare» 1246 hestekrefter tilgjengelig på høyrefoten din, men Ringbrothers påstår at denne motoren er god for over 2000 hestekrefter med riktig tuning og E85 på tanken. Bak denne motoren er det skrudd på en sekstrinns Bowler Tremec T-56 Magnum girkasse. Så her har du altså over 1200 hestekrefter og manuellgir. Alle entusiasters våte drøm?