Blir bare bedre og bedre
Det må være lov å si at Einar er temmelig kjapp når det kommer til å bygge bil, for allerede for et knapt år siden var bilen registrert og klar for norske veier. Noen stor utfordring påstår han at det ikke har vært, men samtidig må vi ikke glemme at vi har med å gjøre en svært erfaren bilbygger og GM-mann å gjøre, så noe hverdagsbygg tror jeg likevel ikke han skal få påstå at dette er.
- Det er jo mest tiden som er en utfordring for min del. Det å kombinere dette med et vanlig familieliv, samtidig som jeg holder på for det meste om vinteren. Sommeren driver jeg med mye annet. Da skal det kjøres og koses. Med det sagt så ble jeg veldig fornøyd med resultatet. Både effekten, til tross for at den er tunet ned, og kjøreegenskapene står virkelig til forventningene, og det føles litt ut som å kjøre en litt mer moderne Corvette. Selv om den selvfølgelig aldri blir helt moderne, med den stive rammen og den kvasse lyden, men det tåler man da! Jeg har vent meg til å kjøre mye turbobil også, så det var veldig gøy å fikse en kompressorbil denne gangen. Den har jo utrolig respons. Ellers er jeg veldig fornøyd med både fargevalg og hjulvalg. Felger er alltid vanskelig, men det er flere som har kommet innom og sagt at slike felger skal steike meg de anskaffe seg også, så det betyr jo at de liker det de ser, og det er jo alltids gøy, smiler Hernes.
Det er ikke bare vanlig forbipasserende som uttrykker sin glede for Einars ferdige resultat. Under Stjørdal Motorshow tok han (forståelig nok) med seg pris for «råeste bil», og det er jo langt fra feil å få sette på hyllen i garasjen.
- Men jeg er ikke noe treff-type. Jeg var på Stjørdal Motorshow, og jeg har vært på ett Cars & Coffee med den. Det som gir meg noe er gleden ved å bygge noe eget, og så få kjøre det etterpå. Den blir bare morsommere og morsommere for hver gang jeg bruker den. Når alt er nytt på en bil er man jo veldig forsiktig, så man blir bare tryggere og tryggere på bilen jo mere den går, så det er veldig artig bare å få brukt den, forteller Einar.
Med en så strøken rakker så følte jeg meg litt teit da jeg spurte om det var noe fremtidsplaner på bilen. Naturligvis var det ikke noen enorme planer, men jeg fikk presset ut litt fra den ydmyke versting-byggeren:
- Det er alltids noe småtteri å flikke på. Jeg skal lage meg en girstangmansjett som passer litt bedre, for eksempel. I tidligere stadier var jeg inne på å sette inn Recaro-stoler, men jeg landet på at det ikke passet helt inn med resten av stuket, så de får bli til neste prosjekt, avslutter 60-åringen.
Blir neste prosjekt bare halvparten så deilig utført som dette, så vet du hvor du skal følge med for å få det presentert. Og Einar … Du vet hvor du skal ringe for neste fotoseanse!