BMW har beriket både den autofile verden og kunstverdenen siden kunsthandler og racerfører Herve Poulain jobbet med BMW og overtalte dem til å la den amerikanske kunstneren Alexander Calder (kjent for sine skulpturer) få male en BMW 3.0 CSL i 1975. Resultatet ble et fantastisk stykke kunst på fire hjul, og Poulain lot også bilen få prøve seg på Le Mans i 1975 (den måtte bryte). Dette var en kombinasjon BMW gjentok med de tre neste Art Cars i form av Frank Stella og Roy Lichtenstein sine kunstbiler i 1976 (Stella-bilen måtte bryte) og 1977 (Lichtenstein bilen ble nummer 9 sammenlagt), samt i 1979 da Andy Warhol malte en M1 som ble nummer 6 sammenlagt på Le Mans det året.
Deretter beveget man seg bort fra koblingen Art Cars og Le Mans. Flere interessante BMW Art Cars kom og gikk, men ikke før Jenny Holzer sin kunstbil i 1999 var man tilbake på Le Mans (bilen deltok i prekvalifisering, men ikke i selve løpet), noe som ble gjentatt med Jeff Koons sin kunstbil i 2010 (den brøt etter fem timer). Spol fram til 2024 og presentasjonen av BMW Art Car #20, og den syvende av dem til å kjøre 24-timers løpet på Le Mans, denne gang i den aller grommeste klassen kalt Hypercar.