Ukas bil – 1979 Volkswagen Boble 1303 Kabriolet
Ukas bil – 1979 Volkswagen Boble 1303 Kabriolet
Ukas bil – 1979 Volkswagen Boble 1303 Kabriolet

Ukas bil – 1979 Volkswagen Boble 1303 Kabriolet

Svein gikk fra street legal til flush fitment-cruising. Men uansett kjørestil, så kjører han Boble!

Hver uke plukker vi ut en spesiell bil fra vår garasje. Legg inn din bil du også, så kanskje nettopp den blir plukket ut som neste «Ukas bil». https://refuel.no/no/garasjen

Svein Sander er 56 år gammel, og gjennom sin far ble han tvangsforet med Volkswagen-interesse helt fra barndommen av. Ikke at Svein har hatt noe imot det, for favorittbilen er fortsatt den samme da som nå, 50 år senere. Svein bor i Lørenskog, og den første Bobla kjøpte han i 1985. Siden har det gått slag i slag, og på spørsmål om hvor mange som har vært på gårdsplassen hans svarer han:
- Det har fort vært 15-20 stykker. Mye inn og ut, men det er tre som jeg har hatt over lengre tid, samt bilen som er grunnen til at du ringer i dag.

Siden midten på 2000-tallet drev Svein med drag racing i klassen street legal. Selvfølgelig med Boble der også. I 2015 ble han syk og ufør, noe som gjorde at hjelmen ble gradvis lagt på hyllen.
- Jeg satt på hytta og kikket en helg i 2019, da denne dukket opp på Finn. Jeg plukket opp telefonen og ringte med en eneste gang, og sa at jeg skulle ha den om vi ble enige om pris. Det ble vi, depositum ble ført over, og de glade bud ble gitt til min kone. Bilen sto i Mo i Rana, så allerede mandagen etter dro jeg og en kompis oppover og hentet bilen hjem, ler Svein.
En måneds tid etterpå måtte drag-bobla ryke, da helsesituasjonen tilsa at det var cruisende cabriolet som kom til å bli prioritert fremover.

Se videoen på Glenns vakre Boble på luftfjæring:
https://www.refuel.no/no/artikler/bagged+bug+-+1962+volkswagen+boble.html

Bilen var i strålende stand allerede da kjøpekontrakten ble signert. Selger, Holger Greim, hadde tatt bilen inn til Tyskland fra USA i 2017. Der hadde den kun gått 19.000 miles i tørt klima, så sett bort fra et bittelite rusthull i den ene skjermen så var bilen ganske så pen. Den ble så sendt til verksted for å bli skrudd helt fra hverandre, sandblåst og gnikket og gnudd på. Både i karosseri og bunnplate, samt en grundig understellsbehandling, før den ble bygget opp igjen til en feiende flott stand.
- Som bilentusiast selv måtte jeg jo selvfølgelig gjøre litt med den selv også, så inn til den første vinteren samlet jeg inn litt deler, skrudde ned bilen og monterte nye understellsdeler, stabstag, foringer, fjærer, og dempere. Den er nå stivet opp og er utrolig god å kjøre sammenlignet med en vanlig boble, forklarer Sander.

Les også: 280 hestekrefter i en boble? Det går fint an!
https://www.refuel.no/no/artikler/back+in+brown+-+1956+volkswagen+boble.html

EMPI og CSP står for mye av understellsdelene. H&R har levert justerbart senkesett, som har gjort bilen 7-8 cm lavere i front, og 5 cm lavere i bakenden.
- Jeg ønsket meg ikke trillebår-stuk, men heller en mer rett hjultilpasning. Det førte jo til en god del timer justering for å få hjul og skjerm i en rett linje ovenfor hverandre. Det sto på originalfelger da jeg kjøpte den, men jeg ville ha den litt annerledes, så da gikk turen inn på Finn igjen. Der var det et firma i Bergen som hadde tatt inn et sett med felger som kjøper allikevel ikke skulle ha, så da kjøpte jeg dem. De er 7 x 17, og gjør hele utseendet på bilen, egentlig. Jeg har fått en del kontakter og tips på Germanlook i Tyskland om hvordan bilen bør bli satt opp for best mulige kjøreegenskaper, så nå spiser den svinger til frokost, smiler Svein.

Motor er foreløpig ikke modifisert, men den kom nyoverhalt da Svein kjøpte bilen. Det er en 1600 innsprøytningsmotor med tilhørende original girkasse og eksosanlegg. Bremsene er dog oppgradert, med EMPI skiver og Wilwood kalipere. Innvendig er bilen trukket helt om, og den har fått Recaro forseter fra Audi S3. Dørsider og baksete fikk salmaker frie tøyler på, så det er ingen som har likt. Dash og ratt er også trukket opp i samme smakfulle stil. Rammen til kalesjen er også sandblåst, rettet og lakkert, og selve kalesjen er også selvfølgelig splitter ny. Det eneste som ikke er nytt på bilen er stort sett det blanke listverket rundt vinduene. Litt fordi det gamle var så bra, og at det ifølge Svein skal være vanskelig å få tak i bedre.

Sjekk også ut videoen på Roys 1954 VW Boble i gjennomført California-look:
https://refuel.no/no/artikler/california+uber+alles.html

- Jeg er veldig fornøyd med bilen, både hvordan utseendet ble med senk og felger, og hvordan den kjører. Det går nesten ikke en tur uten at noen skal kjøpe bilen. Senest nå nylig var det en på telefonen her som sa at jeg bare skulle si en pris. Han var så gira på å kjøpe den. Det er jo gøy at den får litt oppmerksomhet også. Den har vært på et par europeiske treff med godt over 100 mil kjøreavstand. Den dro også med seg juryens pris på et Amcar-treff på Blaker av alle ting, da jeg bare var med en kompis av meg. Det ble litt diskret applaus på den blant Amcar-gutta da den vant blant 160 amerikanske biler. Litt flaut, men også litt morsomt, innrømmer Svein.

Fremover blir det en liten titt på motoren, da dette er så å si første gang Svein kjører med originalmotor. Forstillingen skal også trolig få seg en omgang til, men som ufør vil ikke Svein ta på seg alt for mye jobb heller.
- Heldigvis har jeg gode kompiser som kan hjelpe meg om det er noe som blir for ille. I tillegg har jeg blitt kontaktet av Hotshop, så vi har et lite samarbeid hvor de får bruke bilen til litt promotering mot litt rabaterte priser for meg. Det er jo utrolig gøy å få den sjansen også! Avslutter den stolte eieren.

Se flere biler, og legg inn din egen i vår garasje: https://refuel.no/no/garasjen