Ukas bil – 1987 Saab 900 Turbo Cabriolet
Ukas bil – 1987 Saab 900 Turbo Cabriolet
Ukas bil – 1987 Saab 900 Turbo Cabriolet

Ukas bil – 1987 Saab 900 Turbo Cabriolet

Stian Næss har skaffet seg bilen som utfordret det etablerte!

Hver uke huker vi tak i en bil fra vår garasje og lager en artikkel på den. Husk å legg bilen din i garasjen, du også! https://refuel.no/no/garasjen

Med svært ambisiøse salgstall i USA, satt presidenten for Saab USA, Bob Sinclair, en dag med et bilde av en 900 og en saks. Han klippet av taket på en todørsversjon, og Saab gikk fra å være en grå Volvo-sammenlignbar bil til å utfordre den godt etablerte Mercedes SL. Prototypen av 900 Cabriolet ble tatt ekstremt godt imot på Frankfurt Motorshow i 1983, og de første 400 eksemplarene ble solgt uten engang å ha blitt prøvekjørt. Flere forhandlere meldte om 12 måneders ventetid på neste leveranse av biler. Samtidig lagde Tony Scott fete reklamer på tv med 900 Cabriolet paret med jagerfly. Reklamene ble faktisk så bra at han senere fikk jobben som regissør av den kommende storfilmen Top Gun. På bare få år gikk Saab fra å være en snodig anonym bil til å være Beverly Hills sin nye kjæledegge, og gikk rett i strupen på sine tyske premiumkonkurrenter. Er det rart at Stian Næss har lagt sin elsk på disse bilene?

- Saab er en diagnose! Sjekk videoen på Bjørns 1972 Saab Sonett III

Stian selv er fra Leksvik i Trøndelag, er 24 år, arbeider som industrimekaniker, og har alltid vært interessert i bil. Det har nok kommet fra hans far.
- Pappa har som regel hatt noen form for Saab. Enten det var 900 eller 9000, så det er nok her Saab-interessen stammer fra. Bilen fant jeg i Kristiansand. Jeg var på Kielferga og hadde sett at denne sto hos Classic Car Trade AS. Jeg stakk hodet innom bare fordi jeg ville se den, men veien fra å bare se den til å faktisk kjøpe den ble overraskende kort. Jeg dro hjem som planlagt, og allerede dagen etter fløy jeg ned for å hente den, ler Stian.

Med bilen fulgte en hel bunke papirer. Der står det blant annet at bilen er en USA-bil, og at den ble solgt ny hos Auto Hause of Ashewille i North Carolina. Første eier var en advokat ved navn Charles, som hadde bilen frem til i 1999. Bilen byttet igjen hender, og tredje og siste eier i USA var en nordmann , Henry, som tok med seg bilen på flyttelass hjem igjen i 2020. Flyttelasset ble trolig litt vel stort, for bilen ble raskt solgt til Classic Car Trade AS, hvor igjen Stian fant bilen sommeren 2020.
- Bilen er nettopp EU-godkjent, og jeg har gjort en del med den. Vindnetting bak har kommet på plass, og det er nye silikonslanger på alt fra turbo til intercooler og kjøleslanger. Den er polert, byttet dash, byttet til europeiske instrumenter, og jeg byttet til Aero-felger fra en annen 900 jeg har. Jeg plukket ut 2-liter 16 ventiler motoren, byttet pakninger, reimer, clutch, trykkplate, og overhalte tannstang. Stereoen sprakk bare man så litt hardt på den, så den er også byttet. Så satte jeg på Bilstein B4-fjæring med en mild senk. Forstilling sandblåste jeg og pulverlakkerte, og erstattet alle foringer og ledd. Bakaksling har også fått nye foringer, med medførende firehjulskontroll. I tillegg slet jeg litt med å få coupe-lys og lys i speedometer til å funke. Til slutt fant jeg en halvmeter ledning som var skjøtet fem ganger tidligere. Ikke så rart det ikke funket, ler Stian, og påpeker at feilen nå er utbedret.

1963 Saab 96 Sport i Monte Carlo? Klart det! Les hele historien

Motoren er som nevnt en 2-liters 16 ventils turbomotor som yter 160 hestekrefter. Rekkefirer selvfølgelig.
- Den har katalysator. Veldig katalysator også. Det står overalt på bilen! Det kom vel ikke før i 1989 her i Skandinavia, så det er jo litt kult å ha en tidligere modell med det. Det er 5-trinns manuell, med shift light i instrumentpanelet originalt! Bremser og eksos og slikt er originalt, forklarer Næss.
Interiøret er også av original utseende, men nevnte dash er byttet. Grått skinn og turboratt står der selvfølgelig, og Stian har i tillegg satt inn turbotrykkmåler, instrumenter for vann og oljetemperatur, bare sånn for sikkerhets skyld.

- Bilen er veldig god å kjøre, men det har nok også med at alt av foringer og slikt er så å si nytt. Den cruiser bare av gårde, og senest i sommer var jeg, begge brødrene mine og en kompis på Saab-festival i Trollhättan. 200 mil uten problem. Det skal sies at det er en liten oljelekkasje i bunnpanna som skal fikses opp. Ellers lukter jeg litt på hagle-eksos, og jeg har litt lyst på aero-plast på den, men jeg ser at de, som bilen, begynner å koste en del. Utover det blir det vanlig vedlikehold, avslutter Stian.

 

Husk å legg bilen din i garasjen, du også! https://refuel.no/no/garasjen