Volkswagen Golf med Porsche-maskin under panseret.
Volkswagen Golf med Porsche-maskin under panseret.
Volkswagen Golf med Porsche-maskin under panseret.

Volkswagen Golf med Porsche-maskin under panseret.

Denne lekre saken tok et godt jafs under premieutdelingen på Oslo Motor Show.

Svenske Fredrik Forsberg har virkelig bygd et smykke av en bil. Et unikt konsept som skilte seg ut både på selve konseptet, men også byggekvaliteten under årets utgave av Oslo Motor Show. Bilen er i utgangspunktet en vanlig 1982 Volkswagen Golf MK1, som du skal ha en viss nostalgi til for å finne spennende, men er nå gjort om til en vaskekte showbil.  Fredriks første bil var en slik Golf MK1, men han har latt Porsche være den store inspirasjonen her. Derfor finner du bremser, farge, motor, interiør og felger som alle startet livet sitt som deler til en Porsche.

Fredriks bygg er proppet med lekre detaljer, så vi får bare begynne med motoren og jobbe oss nedover lista. I motorrommet der det en gang sto en slapp rekkefirer, står det nå en 3,2 liter stor VR6-motor med en flott låt fra det hjemmebygde eksosanlegget i rustfritt stål. Servo, AC, EGR, ABS og alskens moderne greier er selvfølgelig fjernet. Valget av girboks falt på en Golf MK3 02A CCM femtrinns med Peloquin differensial og spesialbygde drivakslinger. Effekten i VR6-motoren er på 266 hestekrefter fordelt på bilens 968 kilo. Motorrommet er som utsiden på bilen, nydelig gjennomført. Det er gjort en enorm jobb i å få vekk alt av slanger, ledninger, bolter og skruehull. Ledninger, bremserør og lignende er ført inne under skjermene på bilen og kommer ut i motorrommet hvor det synes minst.

Blue baby, blue!
Karosseriet på Golfen ble plukket fra hverandre, rettet og sparklet før Fredrik lakkerte det i en farge fra Porsche. Den heter Z54 Meissen Blue og kommer fra Porsche 356. Fargens navn er også opprinnelsen til bilens kallenavn «Meissa». Bilen står på såkalte «telefonfelger» fra Porsche 944 (det egentlige navnet på felgene er Teledials), som gjemmer et sett med firestemplede kalipere fra Porsche 996 Carrera foran. Understellet består av et luftunderstell fra Airlift, hvor kompressor, rør og lufttank er skjult i det som en gang var reservehjulsbrønnen.

Interiøret er vel så flott som resten av bilen. Der er det også tatt stor inspirasjon fra Porsche. Setene er fra 944 og dashbordet er laget for å imitere et Porsche-dashbord med en hjemmebygd forlengning under slik du finner hos Porsche. Alt dette er trukket i alcantara og skinn, og er lagd spesielt til akkurat denne bilen. Dørpaneler, tepper, tak og interiøret i bagasjerommet er bygd spesielt til denne bilen. Den er lyddempet innvendig, har Porsche 911-instrumentpanel, CAE short shifter og veltebur.

Premievinner
Som nevnt tok Fredriks bil med seg en rekke premier. Den ble en av topp 10 i "Juryens valg Streetcar", "Beste Lakk Streetcar" og "Beste Innredning Streetcar".